Studio Brussel heeft de laatste twee maanden van 2005 goede zaken gedaan. De alternatieve jongerenzender van de openbare omroep VRT zag het marktaandeel fors stijgen en haalde hiermee Radio 1 in. Opvallen is ook dat Radio Donna zich de afgelopen periode herstelde.
Afgelopen dinsdag rapporteerde het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) de luistercijfers over de periode november tot december 2005 (golf 10). Het mag natuurlijk geen verassing zijn dat Radio 2 de grootste van Vlaanderen blijft. Weliswaar daalde het marktaandeel, maar de familiezender is nog altijd goed voor een marktaandeel van 30,9%.
Hete adem
Q-Music zag het marktaandeel de afgelopen periode wederom omhoog gaan en is nu goed voor een marktaandeel van 16,1%. Wel voelt het commerciële station de hete adem van rivaal Radio Donna in de nek. De hitzender van de VRT herstelde zich na het forse verlies van de voorgaande periode en scoort nu een marktaandeel van 15,7%.
StuBru triomfeert
Studio Brussel gooide helemaal hoog ogen door de sterkste steiger van deze meting te zijn. Het marktaandeel van StuBru steeg namelijk met 2,1% naar 9,1%. Door deze sterke stijging streeft het Radio 1 voorbij dat met 1,6% daalde naar 8,4%.
Vreugde bij 4FM
Ook 4FM, de tweede commerciële radiozender in de Vlaanderen en eigendom van Talpa, steeg wederom. Dit keer steeg het station namelijk met een gehele procent naar 6,3%.
Bart Brusseleers, algemeen directeur van 4FM, is zeer verheugd met deze resultaten. “4FM heeft voor een duidelijke, muzikale richting gekozen, waarbij we onze luisteraars elk uur van de dag de ‘grootste hits’ garanderen, zonder teveel gebabbel. Het feit dat we binnen onze doelgroep zo sterk scoren, is een stevig hart onder de riem.”
Na 4FM volgt klassieke station Klara. De afgelopen periode daalde het marktaandeel waardoor het bleef steken op 2,5%.
Netwerken
Naast de landelijke radiostations kent Vlaanderen ook een aantal radionetwerken, ook wel ketens genoemd. Dit zijn een aantal lokale stations die zich verenigd hebben tot één netwerk, waarop het grootste gedeelte van de dag dezelfde programmering te horen is. Topradio neemt momenteel de koppositie in bij de ketenradio’s met een marktaandeel van 1,2%. Na Topradio volgen Radio Contact (0,8%) en Be One (0,6%).
Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België blijft het commerciële Bel RTL de touwtjes stevig in handen houden. Weliswaar daalde het marktaandeel van de zender met een half procent, maar toch is Bel RTL nog steeds goed voor een marktaandeel van 19,6%. Plek twee is voor Radio Contact met 15,3% (+0,8%), gevolgd door het publieke VivaCité met 12,4% (+0,2%) en Radio Nostalgie met 8,7% (-0,4%) [RS/Radio.NL]