Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Capital Radio Londen haalt nieuwe programmaleider uit Australië

Het Engelse GCap Media heeft Scott Muller aangesteld als nieuwe programmaleider van Capital Radio in Londen. Hij volgt hiermee Nik Goodman op, die het station vorige week plotseling verliet. Momenteel is Muller nog werkzaam als programmaleider bij het radiostation Nova 969 in Sydney, maar vanaf deze zomer zal hij de kar gaan trekken in Londen.

Voor Muller (37) rust nu de zware taak om Capital Radio weer naar de top te brengen. De afgelopen jaren kampte de radiozender namelijk met dalende luistercijfers. Daarnaast raakte het sinds vorig jaar zomer de positie als best beluisterde lokale radiozender van Londen kwijt aan rivaal Heart 106.2. Een uiterst gevoelige tik, want bijna dertig jaar lang was Capital ‘het’ radiostation in Londen.

Als gevolg van de tegenvallende resultaten werden begin dit jaar een aantal grote wijzigingen doorgevoerd om meer luisteraars te trekken. Zo werden de reclameblokken fors ingekort, werd het muziekformat gewijzigd en werd de naam verandert van ’95.8 Capital FM’ in ‘Capital Radio’.

Muller zelf heeft inmiddels al genoeg ervaring op gedaan met het invullen van programmeringen bij radiostations. Sinds 2001 is hij uiterst succesvol als programmaleider bij het radiostation Nova 969 in Sydney, want sinds zijn komst zijn de luistercijfers fors gestegen. Afgelopen zomer was Nova 969 zelfs het op één na best beluisterde radiostation van Sydney. Momenteel staat Nova op plek 4 met een marktaandeel van 7,8%, maar is het wel marktleider in de doelgroep 18 tot 24 jaar. In 2005 ontving Muller in Australië zelfs de Radio Award voor beste programmaleider.

Bij Nova stond Muller vooral bekend om zijn vreemde, maar vaak ook originele radioacties. Zo worden luisteraars van het station momenteel opgeroepen om het ‘F-woord’ te roepen op de zender. De grap hiervan is dat hier niet bekende Engelse scheldwoord mee bedoeld wordt, maar een woord in de songtekst van een bepaalde plaat dat met een F begint. Van te voren wordt bekend gemaakt naar welke plaat gezocht moet worden en zodra deze plaat te horen is, moeten luisteraars op zoek naar dat bepaalde F-woord. Degene die deze weet door te geven aan de studio wint vervolgens een I-Pod met FM-radio.

Naast opvallende acties voerde Muller bij het radiostation in dat er nooit meer dan twee reclamespots achter elkaar te horen zijn. Toevalligerwijs werd deze strategie recent ook bij Capital Radio in Londen ingevoerd.

Niet alleen in Australië, maar ook in Engeland is Muller geen onbekende in de radiowereld. Voor hij aan de slag ging bij Nova in Australië, was hij nauw betrokken bij het opstarten van de ‘digitale’ radiostations Core!, Planet Rock, Mix and Storm, die allen via DAB uitzenden in Engeland. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten