De teller staat nu op 330, maar daarmee is de eindstand nog niet bereikt. Het aantal bedrijven dat met reclame-acties inhaakt op het WK-voetbal, stijgt nog steeds. „Zo lang het Nederlands elftal in het toernooi actief blijft, blijven er bedrijven inhaken – al was het maar door het team de volgende dag per advertentie in de krant, op al of niet creatieve wijze, te feliciteren met het bereikte resultaat”, zegt Charles Borremans, directeur van het actiemarketingbureau Draft dat alle commerciële Oranje-activiteiten inventariseert. „We gaan nu alweer in de richting van 340 deelnemende bedrijven. Alle remmen zijn los.”
Hoe heftig de Oranje-koorts ook in de reclamewereld is, blijkt uit de cijfers die Draft in eerdere jaren verzamelde. In 1992 telde het bureau 14 acties, twee jaar later werden er 43 geregistreerd, in 1998 kwam het aantal op 59 en in 2004, tijdens het laatste EK voetbal, waren het er al 253. Lees verder
HDTV
Het beeld van HDTV is veel scherper dan van gewone digitale televisie, maar kijken via de nieuwe decoder kent nog haperingen. Dat zegt de Consumentenbond na een beperkte test, alleen met het aanbod van Casema. Dat is de kabelaar in Den Haag, waar de bond is gevestigd. De bond liet testen door vier deskundigen met een ‘getraind oog’ en zes doorsnee voetballiefhebbers. De testkijkers waren tijdens een WK-wedstrijd allen enthousiast over de beeldkwaliteit: veel scherper waarbij rugnummers, gezichtsuitdrukkingen en details van het publiek op afstand veel helderder waren dan met gewone digitale tv. Lees verder
Reclamespots
Onder leiding van de legendarische Nederlandse reclameproducent Thed Lenssen komt Spotzer.com met een marktplaats voor reclamespots. Lenssen (1941), be- en geroemd reclamemaker, met veelvuldig bekroond werk voor onder meer Philips en Heineken, is de vader van Spotzer.com. Hij begint dit nieuwe fenomeen samen met John Mezzina, voormalig creatief directeur van reclamebureau Young & Rubican en medeoprichter van reclamebureau Mezzina/Brown. Lees verder
AVRO
Met het programma ‘AVRO Dierenpark Artis’, dat in april en mei werd uitgezonden, heeft de AVRO de reclame- en sponsorregels overtreden. De omroep kan hiervoor een boete van € 13.500,- opgelegd krijgen. Lees verder
80
De Europese Commissie heeft de Nederlandse autoriteiten gelast 80 miljoen euro terug te vorderen van de Publieke Omroep. Het gaat om 76,3 miljoen euro plus wettelijke rente. Dat heeft het dagelijks bestuur van de Europese Unie donderdag bekendgemaakt. Uit onderzoek van de commissie is gebleken dat ad-hocbetalingen van de Nederlandse staat aan de publieke omroepen tussen 1994 en 2005 veel hoger waren dan de middelen die de publieke omroepen nodig hadden voor het vervullen van hun publieke taken. De NOS stopte dat geld volgens Brussel in een reservepotje. Lees verder
Terneuzen FM
De lokale omroep Terneuzen FM kampt met problemen. Na een meningsverschil met het bestuur zijn vijf radiomakers abrupt opgestapt. Dat heeft verstrekkende gevolgen voor de programmering. De komende drie weken is daardoor via de zender alleen muziek te horen. Het bestuur werkt koortsachtig aan een oplossing. Lees verder
Laurentien
Prinses Laurentien mocht eenmalig de inhoud bepalen van damesblad Margriet. Ter ere van haar veertigste verjaardag vroeg het blad de prinses gasthoofdredacteur van het blad te zijn. Lees verder
WebRadio
De Broos van Erp Prijs, met 50.000 euro de duurste van de vele ict- en multimediaprijzen, gaat dit jaar naar Solutions Radio in Delft. Solutions Radio won met haar WebRadio de unanieme gunst van de zware jury. Deze bestond uit de ict-investeerders Roel Pieper (Favonius Ventures), Hans Veldhuizen (Indictis Ventures) en Boris Veldhuijzen van Zanten (Fleck), ondernemer Rogier Smit (Playlogic), KPN-manager Rob Langezaal en Marlouke Durville namens het ministerie van Economische Zaken). De laatste legt het geld op tafel voor de prijs die is vernoemd naar ex-Tweede KLamerlid Broos van Erp die het belang van ict en internet vroeg inzag en ook vroeg overleed. Lees verder
Casema
Volgens Casema-directeur Jos Molenkamp is het goed mogelijk dat er over twee jaar slechts één grote kabelexploitant is. Molenkamp deed zijn uitspraken donderdag op het Nationaal Overleg Telecommunicatie-congres in Rotterdam. Casema en Essent Kabelcom staan te koop en concurrent UPC is een mogelijke koper, hoewel de mededingingsautoriteit Nma een eerder huwelijk tussen UPC en Casema verbood. Lees verder
VVD
De roep om extra geld voor de publieke omroep klinkt in Den Haag steeds luider. Alleen de VVD wil er nog altijd niet aan. Dat bleek donderdag tijdens een ingelast debat over de financiële positie van de publieke omroep in de Tweede Kamer. Staatssecretaris Medy van der Laan (Media) is net zo min van plan met extra geld te komen. De publieke omroep kampt met dalende reclame-inkomsten, maar het kabinet wil dit niet compenseren. Wel zei Van der Laan dat zij een besluit van de coalitiefracties om toch te compenseren zal accepteren. Lees verder
MTV
MTV Networks, eigenaar van muziekzenders MTV, TMF, The BOX en jeugdzender Nickelodeon, neemt het initiatief tot een brede discussie over media en jongeren. De televisiezender nodigt het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, jongeren- en ouderenorganisaties, marketeers, onderwijsorganisaties, platenmaatschappijen en andere mediapartners uit om aan het debat mee te doen. Lees verder