De publieke radiozender NDR 1 Niedersachsen blijft marktleider in de Duitse deelstaat Nedersaksen. Dit blijkt uit de nieuwe luistercijfers (Media Analyse 2006 Radio II), die vorige week verschenen. De grote verliezers waren dit keer de publieke jongerenzender N-Joy en Hit-Radio Antenne, die beiden flink marktaandeel verloren. Laatstgenoemde heeft aangekondigd dat volgende maand wederom de programmering wordt aangepast.
Een mix van schlagers, oldies en regionale informatie blijft nog altijd een perfecte mix, zo blijkt uit de prestaties van NDR 1 Niedersachsen. Het marktaandeel staat nog altijd ‘sky high’, want afgelopen periode was de zender namelijk goed voor een marktaandeel van 33,7%, een stijging van 3,7%. Dagelijks trekt het station dan ook 2,6 miljoen luisteraars.
Op plaats 2 volgt met ruime afstand NDR 2 met een marktaandeel van 14,9%, een stijging van 1,1%. Het lijkt erop dat de publieke popzender er goed aan gedaan heeft om afscheid te nemen van de beperkte playlists, want sinds het station haar muziekdatabase flink heeft uitgebreid en hiermee adverteert (NDR 2 Musik – Einfach mehr Auswahl) stijgt het marktaandeel gestaag.
Een andere winnaar was de commerciële hitzender ffn (foto). Na de terugval van voorgaande periode, steeg het marktaandeel nu weer van 13,8 naar 14,4%. Hiermee moet ffn de gedeelde tweede plek afstaan en genoegen nemen met de derde plek.
Bij Hit-Radio Antenne was het wederom allerminst reden voor een feestje. Voor een tweede periode op een rij daalde het marktaandeel. Dit keer van 11,4% naar 10,1%. In een jaar tijd verloor Antenne 2% marktaandeel. Inmiddels heeft het station alweer de nodige aanpassingen aangekondigd. Vanaf 7 augustus zal er een geheel nieuwe programmering komen met waarschijnlijk ook een nieuwe ochtendshow. Sinds het vertrek van ochtendman Hinnerk Baumgarten blijft het station maar zwalken en dalen de luistercijfers. Daarnaast is het station inmiddels alweer bezig met haar tweede ochtendduo. Binnenkort meer over de wijzigingen bij Antenne op Radio.NL.
Tenslotte nog een overzicht van de kleinere zenders. De classicrockzender Radio 21 is goed voor een marktaandeel van 2,9%. Op zich vrij laag, maar het station is nog steeds in grote delen van Nedersaksen niet via de ether te ontvangen. Ook het marktaandeel van de publieke jongerenzender N-Joy blijft laag op 2,9% (-1,9%). Dit stations is inmiddels echter wel in geheel Nedersaksen via de ether te ontvangen. [RS/Radio.NL]