Onderzoeksbureau Intomart GfK heeft vandaag (25 januari) de meest recente luistercijfers gepubliceerd over de periode nov / dec 2006. Uit deze cijfers blijkt dat Radio 2 marktleider is in deze periode met een marktaandeel van 13.1 % [was 11.1%].
Skyradio heeft 10.5 % [was 10.0%]. Radio 538 staat op een derde positie en heeft nu een marktaandeel van 10.4 % [was 11.6%].
Overzicht Luistercijfers: nov / dec 2006
01 Radio 2 – 13.1% [11.1%]
02 Skyradio – 10.5% [10.0%]
03 Radio 538 – 10.4% [11.6%]
04 Radio 3FM – 7.9% [8.2%]
05 Radio 1 – 6.9% [7.0%]
06 Q-Music – 5.7% [6.1%]
07 Radio Veronica – 5.5% [5.5%]
08 Radio 10 Gold – 4.6% [4.3%]
09 Caz – 2.0% [1.9%]
10 Classic FM – 1.8% [1.8%]
11 Radio 4 – 1.7% [1.8%]
12 Arrow Classic Rock – 1.5% [1.6%]
13 Slam FM – 1.4% [1.4%]
14 Radio 5 – 1.3% [1.1%]
15 RTL FM – 0.6% [0.9%]
16 Arrow Jazz FM – 0.5% [0.6%]
17 BNR nieuwsradio – 0.4% [0.4%]
18 Kink FM – 0.3 [0.3%]
19 100%NL – 0.2 [0.3%]
— ORN – 14.2% [14.8%]
— CRN – 2.3% [2.7%]
— Overige zenders – 7.2% [6.9%]
Stijgers: Radio 2, Skyradio, Radio 10 Gold, Caz, Radio 5, Overige zenders.
Dalers: Radio 538, Radio 3FM, Radio 1, Q-Music, Radio 4, Arrow Classic Rock, RTL FM, Arrow Jazz FM, 100%NL, ORN, CRN.
Gelijk: Radio Veronica, Classic FM, Slam FM, BNR nieuwsradio, Kink FM.
Reacties van radiostations
Skyradio
Algemeen Directeur Carlo de Boer van Sky radio: “We zien al een jaar lang dat onze luistercijfers stijgen en dit is een goed begin van het nieuwe jaar. De laatste drie metingen (september t/m december) haalden we 10% of hoger. Het is mooi om te zien dat ondanks alle concurrentie Sky Radio weer het best beluisterde commerciële radiostation is geworden. Natuurlijk feliciteren we ook onze publieke collega’s van Radio 2 met hun luistercijfers die dankzij de Top 2000 ook mooi zijn gestegen”.
Caz
Caz heeft het jaar 2006 goed afgesloten. “In het geweld van de vele lijstjes die traditioneel in december worden uitgezonden, heeft het station zich niet alleen staande gehouden, maar is het marktaandeel zelfs gestegen. In de periode oktober-november was het marktaandeel 1.9, in november-december is dit gestegen naar 2.0 (gemeten op 10+). In de voor Caz belangrijke doelgroep 20-34 jaar is de stijging nog groter, daar gaat het station van 3.9 bij de vorige meting naar 4.4 nu. Ook onder de nog jongere doelgroep doet Caz het goed, het marktaandeel in 10 tot 19 jaar steeg van 6.4 naar 7.0.”
Radio2
Luisteraars van Radio 2 hebben in de laatste maanden van het jaar massaal naar de Top 2000 geluisterd. Dit resulteert voor Radio 2 in een marktaandeel van 13.1%. De landelijke Publieke zenders tezamen had een luistertijdaandeel van 31%. In oktober/november scoorden de zenders een aandeel van 29,2%. “De luistercijfers bevestigen het succes van de Top 2000 en Radio 2 is nu het best beluisterde radiostation van Nederland”, zegt Kees Toering, zendercoördinator Radio 2 en Radio 5. “De cijfers voor Radio 5 tonen de waardering van de luisteraar voor de nieuwe koers die we met deze radiozender zijn gaan varen en daar ben ik heel blij mee”.
Kijk hier voor een volledig overzicht. Op 15 februari worden weer nieuwe luistercijfers gepubliceerd. [Radiowereld.NL]