Headlines uit de krant: vrijdag 16 maart

Radioman Erik de Zwart bouwt met het Enschedese Mobilaria aan een radiozenderpakket dat niet via de FM maar in 24Kbps audiostreaming wordt uitgezonden via de datanetwerken van mobiele telecomaanbieders. Het bedrijf is in gesprek met telecomaanbieders en radiostations om het Java-programma met nu 129 streamingkanalen breed te promoten, onder meer via flatfee databundels.

Het gebrek aan frequentieruimte op de FM-band was voor radiomaker Erik de Zwart mede aanleiding om zich te verbinden aan het Enschedese bedrijf Mobilaria. De Zwart zei tijdens een Immovator-bijeenkomst in Hilversum woensdag: “Er zijn in Nederland 36 miljoen analoge radio-ontvangers. Als digitale radio met DAB geïntroduceerd wordt, zouden al die apparaten in de vuilnisbak belanden. Dat is een totale vervangingsmarkt.” Lees verder

Oplichting
Belspelletjes op de commerciële tv liggen onder vuur. De aanbieders overtreden de regels, vindt het ministerie van Justitie. Het meisje kijkt smekend in de camera. „Bel nu en win 15.000 euro.” De kijker moet het woord raden dat op de drie puntjes moet worden ingevuld: …bod, zo…, …haal. Snel verdiend, zo lijkt het, maar niet voor de kijker. Wat het meisje niet vertelt, is dat bellers die willen reageren het meedoen moeilijk wordt gemaakt. Een computer houdt deelnemers tegen. Bellers moeten eerst een code raden om kans te maken op het geld. Aan dat telefoontje verdient de zender geld. De kans is bovendien klein, zeggen critici, dat een beller ooit een grote som geld wint. Snel verdiend geldt vooral voor de zenders zelf. Belspellen zijn goedkoop te maken, vullen zendtijd in daluren en zijn populair bij (vrouwelijke) kijkers. Zenders verdienen naar verluidt miljoenen euro’s per jaar met call-tv. Lees verder

Tele2 
KPN en Tele2 hebben opgeteld samen 409.000 huishoudens als klant voor hun respectievelijke televisieproducten, ongeveer 6 procent van alle huishoudens. Dat blijkt onder meer uit de kwartaalcijfers van Tele2 dat gisteren een recordverlies van 100 miljoen euro boekte. Telecombedrijf Tele2 zag zijn nettoverlies afgelopen jaar ruim verdubbelen, van 47 miljoen euro in 2005 naar 100 miljoen euro in 2006. Gisteren publiceerde het bedrijf de resultaten over het vierde kwartaal van vorig jaar, eindigend op 31 december. De omzet kwam uit op 435 miljoen euro. In Nederland kwamen de verkopen uit op 332 miljoen euro, een toename van 11 procent ten opzichte van 2005. Lees verder 

Radio
Radio Rijnmond verhuist tijdelijk naar de hotspot Hillesluis. De zender wil weten hoe het is om te leven in een wijk waarvan het beeld wordtr bepaald door hoge criminaliteitscijfers, vervallen woningen, armoede en intergratieporoblemen. Van 19 tot en met 23 maart huist radio Rijnmond tijdelijk aan de Beukelaarstraat 66 in Rotterdam-Zuid. Alle programma’s, van actualiteitenrubriek tot spelshow worden onder de noemer Radio Hotspot de ether in geslingerd. Lees verder

Talpa
Spuugzat van de commerciële omgeving van Talpa voert de redactie van De Pers strijd voor terugkeer van het eredivisievoetbal naar Studio Sport. ‘Allenvoor1’ heet de actie en er is een online petitie om te tekenen. Aanvankelijk ging het hard, maar vanmorgen kwamen er nog slechts enkele adhesiebetugingen binnen, waardoor de teller vanochtend stokte op rond de 1960 instemmers. De actie is bedacht door Jan-Jaap Heij, adjunct hoofdredacteur van De Pers, die er ook een inzameling aan gekoppeld heeft. Hij wil ook geld inzamelen om de NOS te steunen bij een bod op de rechten van de Eredivisie. “Vijftien miljoen willen we inzamelen. Dat is meer dan de NOS nodig heeft om het hoogste bod te kunnen uitbrengen, maar daarmee kunnen we de samenvattingen ook uitgebreid laten brengen en reclamevrij houden.” Lees verder

UPC
UPC Nederland zal eind mei de definitieve samenstelling van de analoge zenderpakketten in Nederland bekend maken. Dat heeft de kabelexploitant bekend gemaakt. Om de analoge zenderpakketten te kunnen samenstellen heeft UPC Nederland de adviezen van de programmaraden nodig. In totaal zijn 16 programmaraden in het verzorgingsgebied van UPC Nederland actief. Van bijna al deze programmaraden heeft UPC Nederland de definitieve adviezen binnen. De programmaraden zijn door de overheid verplicht gesteld. Deze programmaraden adviseren de kabelbedrijven jaarlijks over 15 televisiezenders binnen het analoge zenderpakket. De resterende zenders worden door de kabelexploitant zelf gekozen. UPC Nederland verspreidt gemiddeld 30 zenders via het analoge zenderpakket. De komende tijd zal het aantal zenders dat kabelexploitanten via het analoge netwerk naar verwachting in aantal verminderen. De komst van meer zenders in het digitale zenderpakket en de verdere uitbreiding van het HDTV aanbod via de kabel zijn hiervoor verantwoordelijk. Lees verder

Catherine
‘Bladenjunk’ Catherine Keyl vond niet genoeg te lezen in de bestaande glossy’s. Vanaf morgen is haar eigen tijdschrift Catherine te koop, vol met onderwerpen die haar bezighouden. Een vreemd idee, vindt Catherine Keyl, om vanaf morgen haar eigen portret in flinke stapels in de tijdschriftenschappen aan te treffen. Het blad Catherine oogt volgens de naamgeefster ‘fris en fruitig’, de inhoud is typisch Keyl: journalistiek en verstrooiend. ,,Ik ben een bladenjunk, maar in de meeste glossy’s staat helaas niet zo veel te lezen.”. Lees verder

Mediastad
Den Haag moet een échte mediastad worden waarbij elke burger zelf radio of televisie kan maken. De gemeente Den Haag wil burgers via geld en projecten stimuleren om zélf de camera op te pakken. Elke burger, organisatie of instelling kan gratis zendtijd krijgen én gebruikmaken van studio’s. Hiervoor wordt voorlopig ruim 1 miljoen euro uit verschillende fondsen en begrotingen gehaald. Dat staat in de medianota Lokaal verbinden van wethouder Baldewsingh (PvdA, media) die in april in de gemeenteraad wordt besproken. In de nota die deze krant in haar bezit heeft, staan voorstellen om van Hagenaars ‘mediamakers’ te maken. Zo moet er een themakanaal ‘Samen stad zijn’ op één van de twee kabelfrequenties op tv komen. Daar kunnen burgers zelf gratis programma’s met nieuws uit de stad maken. De lokale zendgemachtigde Stadsomroep Den Haag voert dit plan uit. Lees verder

Gerelateerde berichten


Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email