Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Fresh deelt klappen uit aan Lite FM in New York

Het is nu officieel: Fresh 102.7 (WWFS), het nieuwe AC-station van CBS, breekt door in Amerika’s grootste radiomarkt. Het station dat zich in New York richt op ‘young adults’ heeft iedere meting op rij een stijging laten zien in luistercijfers en kwam daarbij in de laatste ’trend’ boven 3% marktaandeel uit (2.1 > 2.5 > 2.7 > 2.9 > 3.1). Even opvallend is de dalende trend bij haar grootste concurrent Lite FM (WLTW) van Clear Channel, dat voor het eerst in tijden onder de 6% zakt (6.0 > 7.1 > 6.2 > 6.1 > 5.7).

CBS heeft grote plannen met het station én het format dat ervoor werd ontwikkeld (meer Sugar Ray en Matchbox 20, minder Celine Dion en Phil Collins). De radiogroep wil in alle markten waar Clear Channel met haar Lite FM-concept heerst de aanval openen, om haar hegemonie op de adverteerdersmarkt te doorbreken. Daartoe creëerde CBS samen met AC-consultant Gary Berkowitz Millennial AC dat frisser (vandaar Fresh FM) en iets sneller moet klinken dan de muzak van de Lite-stations. In het format zijn honderden uren onderzoek, focal group panels en luistertests geïnvesteerd.
 
Hoewel de Nederlandse markt beslist niet vergelijkbaar is met die van de VS is de ontwikkeling beslist relevant te noemen: ook Sky Radio heeft de afgelopen vijf jaar diverse pogingen gedaan te verjongen/verfrissen zónder de aansluiting met haar volwassen doelgroep te verliezen, overigens met wisselend succes. En het publieke Radio 2 zoekt, nu Radio 5 de bovenkant van de doelgroep afdekt, ook naar verjonging.
 
Op 23 juli is de volgende meting, waarin zichtbaar wordt hoe Fresh en Lite FM zich binnen hun eerste echte kwartaal als concurrenten verhouden. Mochten ook die cijfers een stijging voor Fresh 102.7 laten zien, dan wordt het format zeker uitgerold over andere markten in de Verenigde Staten. [MW/Radio.NL]

Gerelateerde berichten