Search
Close this search box.

Headlines uit de krant: donderdag 21 juni

Veel digitale tv-abonnees nemen de moeite niet om hun decoder in te schakelen. Bijna de helft kijkt nog regelmatig of zelfs bijna uitsluitend analoog. Pikant detail: 40 procent van de tv kijkende huishoudens met digitale decoder betaalt voor een extra zenderpakket, maar 1 op de 20 gebruikt het niet.

Dat blijkt uit de Mediabarometer van Ernst & Young, die ze op grond van onderzoek door Interview NSS onder 2.000 Nederlandse huishoudens elk kwartaal samenstelt. De groep respondenten wordt online (1500) en telefonisch (500) geënquêteerd. Lees verder

Dulfer
Al ruim 25 jaar maakt hij radioprogramma’s over zijn muziek: jazz, maar nu staat hij voor het eerst met lege handen. Saxofonist Hans Dulfer is zijn wekelijkse programma Dulfer Jazz bij BNR Nieuwsradio kwijt. ‘Het heeft niets te maken met Dulfers kwaliteit’, zegt BNR-hoofdredacteur Paul van Gessel, ‘maar wij zijn een nieuwszender, en daarin past een jazzprogramma niet’. Volgende week maandagavond om middernacht beleeft het programma zijn laatste uitzending, tot groot verdriet van de maker: ‘Voor het geld hoefde ik het niet te doen; ik kreeg 250 euro bruto per uitzending, die BNR overigens vijf keer per week herhaalde. En dan had ik ook nog eens een eigen sponsor ingebracht. Voor mij was het vooral hobby. Maar ik vind het wel een beetje dom besluit: mijn programma was een van de best beluisterde van BNR Nieuwsradio, ik heb ook al veel reacties ontvangen op het verdwijnen: tientallen, en dat is veel voor een nachtprogramma.’ Lees verder

Kabel
Het aantal werknemers bij Casema/@Home/Multikabel neemt toe van 2.300 naar 2.600 werknemers, maar toch is er sprake van afvloeiing. @Home, Casema, Multikabel en QuickNet maakten bekend dat er overeenstemming is met de ondernemingsraden over de uitvoering van de fusie tot één kabelbedrijf. Met Abva/Kabo, FNV, CNV Publieke Zaak en VMHP-N is een onderhandelingsakkoord bereikt over een sociaal plan. De komende maanden gaan de vier bedrijven een gezamenlijke nieuwe organisatie vormen. Dit gebeurt zonder gedwongen ontslagen. In het sociaal plan wordt de combinatie ‘Newco’ genoemd. Het hoofdkantoor komt, zoals bij de overname van @Home van Essent voor Warburg en Cinven was beloofd, in Groningen. Maar het ‘Centrale kantoor’ van de kabelcombinatie verrijst in Utrecht. Baas wordt Bernard Dijkhuizen, die tot nu toe @Home leidt. Lees verder

Volendam
RTV Noord-Holland komt met een docu-soap van de 3js uit Volendam. De nieuwe Volendamse zangtalenten Jaap Kwakman, Jan Dulles en Jaap de Witte, worden door de camera gevolgd tijdens hun werk overal in het land. RTV Noord-Holland zendt de docu vanaf maandag 2 juli, acht weken uit. Op hun weg naar het succes is RTV Noord-Holland bij optredens in discotheken, festivaltenten en kroegen in heel Nederland. Ook zijn de camera’s erbij als de eerste single van de 3js ‘Net Alsof’ verschijnt en kijkt RTV Noord-Holland mee bij het maken van de videoclip in een voormalig psychiatrisch ziekenhuis in België. Overigens komt volgende week het eerste album Watermensen van de 3js uit. Lees verder

Regio-soap
De regio-soap is in korte tijd razend populair geworden. Het gebrabbel uit de provincie haalt op Nederland 2 kijkcijfers waar menig programma een puntje aan kan zuigen. Het is bijna te mooi om waar te zijn. Toen Johan Nijenhuis, producent van de Twentse regiosoap Van jonge leu en oale groond produceerde, kon hij niet bevroeden dat de serie uit zou groeien tot een landelijk succes. De afgelopen week was de soap – buiten het ‘Journaal’, ‘Nova’ en ‘Netwerk’ – zelfs het best bekeken programma van Nederland 2. Lees verder

Alan
Vandaag precies honderd dagen geleden werd de Britse journalist Alan Johnston in de Gazastrook ontvoerd. De onderhandelingen over zijn vrijlating worden bemoeilijkt door de machtsgreep van Hamas. “Alan Johnston dreigt de inzet te worden van een krachtmeting tussen Hamas en zijn ontvoerders, de nog radicalere groepering het Leger van Islam”, zegt Hajar Smouni van Reporters Sans Frontières. Lees verder

Doel
Er is nauwelijks meer ruimte voor wervingsspotjes van goede doelen op tv. De kosten stijgen bovendien explosief. Vooral middelgrote en kleine goede doelen komen hierdoor in de knel en moeten op zoek naar alternatieve mogelijkheden om nieuwe donateurs te werven. Al vier jaar reserveert de WSPA, een organisatie die zich internationaal inzet voor dierenwelzijn, reclamezendtijd bij verschillende zenders. De organisatie heeft de afgelopen tijd prijzen voor reclamezendtijd flink zien stijgen. Deze maand worden voor het eerst geen spots uitgezonden, er was geen zendtijd meer beschikbaar. Ook de ‘Support Actie Loterij voor Dieren’, die zich inzet voor verwaarloosde en mishandelde huisdieren heeft zijn media-uitgaven de laatste maanden zien verdriedubbelen. Lees verder

Hof
’Buitenhof’- columnist Joshua Livestro is ontslagen omdat NPS, Vara en VPRO zijn bijdragen onder de maat vonden. Flauwekul, ze vonden me te rechts, zegt hij zelf. In een gezamenlijk commentaar hebben de omroepen die het programma maken, laten weten dat „de columns van de heer Livestro helaas niet aan de door Buitenhof gewenste kwaliteit voldeden”. Ze ontkennen dat politieke standpunten een rol hebben gespeeld. Lees verder