Het luisteren naar de radio via het internet wint aan populariteit. Dat blijkt uit een onderzoek van het Radio Advies Bureau. In 2005 luisterde 19,3% van de internetters naar een online radiostation. In 2006 was dit al opgelopen naar 23,4%.
Opvallend aan de cijfers is het feit dat het percentage precies gelijk is aan het aantal afvallende luisteraars op de AM- en FM-frequenties. Vooral de bekende radiozenders zijn populair op het internet. Dat komt door het feit dat de online luisteraars bij het radiostation terecht komen via de sites van die zenders. De meeste luisteraars luisteren naar de radio in eigen huis. Ook het werk is populair als luisterplaats. Er zijn wel verschillen zichtbaar in het luistergedrag. Offline èn online zijn er pieken zichtbaar ten tijde van Arbeidsvitaminen en programma`s met Ruud de Wild, maar online is er ook een piek zichtbaar tussen 19.00 en 22.00 uur. Het gaat hier dan vooral om mannelijke en puberende luisteraars.
Van de radiozenders is radio 538 het meest populair met een marktaandeel van 33%. Sky volgt op geringe afstand met een aandeel van 29%. De andere aandelen bedragen 19% voor 3FM en Q-Music, 14% voor Radio 1, 12% voor Radio Veronica, 11% voor Caz!, 9,0% voor Radio 2 en 10 Gold en 8% voor Slam!FM. [Broadcast Magazine/Radio.NL]