Search
Close this search box.

TMG: NMa stopt onderzoek naar afspraken advertentiemarkt

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft vrijdag bekendgemaakt het onderzoek naar mogelijke afspraken in de advertentiemarkt te staken. Dit hebben de NMa en de Telegraaf Media Groep (TMG) vrijdag bekendgemaakt in persberichten. Het onderzoek liep sinds september 2006. De NMa richtte zich onder meer op TMG, PCM Uitgevers en Nationale Regiopers Dagbladen, die volgens haar samen meer dan 70% van de Nederlandse dagbladenmarkt in handen hebben.

Ook de Raad van Orde en Toezicht voor het advertentiewezen en het Nederlands Uitgeversverbond waren onderwerp. De NMa bekeek aanwijzingen dat de partijen afspraken hadden gemaakt over het geven van kortingen en/of prijzen op de markt van advertenties in gedrukte media.

De NMa zegt vrijdag dat ‘het tot nu toe verrichte onderzoek onvoldoende aanwijzingen heeft opgeleverd dat voortzetting van het onderzoek rechtvaardigt’. TMG heeft al in 2006 aangegeven ‘zich van geen overtreding van de Mededingingswet bewust’ te zijn en ziet dat nu als bevestigd.

TMG geeft verder aan inmiddels maatregelen te hebben genomen om naleving van het mededingingsrecht in de bedrijfsvoering te verankeren in een zogenoemd ‘compliance-programma’. De NMa verwelkomt dit initiatief maar benadrukt dat zo’n programma het toezicht door de NMa niet vervangt. Ook PCM en Nationale Regiopers Dagbladen hebben compliance-programma’s opgezet. [Novum/Radio.NL]

Gerelateerde berichten