Search
Close this search box.

Bezem gaat door RTL-top

Volgens het Algemeen Dagblad wordt Fons van Westerloo binnenkort aan de kant gezet als algemeen directeur van RTL Nederland wegens tegenvallende kijkcijfers. Moederbedrijf RTL Group zou Fons van Westerloo willen vervangen door de huidig financieel directeur Bert Habets. Dat melden ingewijden in Hilversum aan het AD. Ook voor algemeen programmadirecteur Bart in ’t Hout, een gezworen vriend van Van Westerloo, valt het doek. Hij zit sinds maandag ziek thuis.

Belangrijkste reden zijn de tegenvallende kijkcijfers van de RTL-zenders (RTL 4, 5, 7 en 8). Van Westerloo wist de negatieve spiraal waarin het tv-bedrijf is terechtgekomen niet te keren. RTL Group is niet te spreken over de wijze waarop het RTL-management is omgesprongen met de kroonjuwelen van John de Mol. Ook het overige topmanagement van RTL Nederland wordt door het teleurgestelde moederbedrijf zeer kritisch tegen het licht gehouden, waarbij meer vervangingen niet zijn uitgesloten.

Van Westerloo krijgt een andere functie aangeboden, vermoedelijk een plek in de raad van commissarissen van RTL Nederland. Hij was vrijdag niet bereikbaar voor commentaar. Zijn woordvoerster Kim Koppenol verklaart dat Fons van Westerloo ‘niet weggaat’ bij RTL. Op de vraag of hij algemeen directeur blijft, antwoordt ze: ,,Ik geef verder geen commentaar.’’

Moederbedrijf RTL Group grijpt het terugtreden van topman Fons van Westerloo aan om een flinke reorganisatie door te voeren bij RTL Nederland. Financieel directeur Bert Habets krijgt de opdracht tientallen banen te schrappen.

Daarna wordt een nieuwe algemeen directeur benoemd. Als belangrijkste kandidaat wordt Ton F. van Dijk genoemd, die vorig jaar de publieke omroep met veel succes herprogrammeerde. Ook oud- RTL-programmadirecteur Leo van der Goot, die geen commentaar wilde geven, is in de race. Hij stapte drie jaar geleden op bij RTL na ruzie met Van Westerloo.

Van Westerloo, die vanaf 1995 samen met In ’t Hout met veel succes SBS Nederland (SBS 6, Net5 en Veronica) uit de grond stampte, stapte ruim vier jaar geleden tot veler verrassing over naar de grote concurrent. Onder zijn leiding nam de winstgevendheid van RTL toe, maar daalden de kijkcijfers gestaag, mede door bezuinigingen op programma’s.

Na de deal met Talpa, die John de Mol ruim een kwart van de aandelen in RTL Nederland opleverde, beschikte RTL over diverse programma’s en presentatoren van Talpa. Ondanks de nieuwe zender, RTL8, slaagt Van Westerloo de kijkcijfers niet te vergroten. Van Westerloo beloofde adverteerders een marktaandeel van 35 procent in de commercieel belangrijke doelgroep 20- tot 49-jarigen, maar kwam niet verder dan 31 procent. Een procentpunt staat gelijk aan 10 miljoen euro advertentie-omzet. [Radio.NL/Algemeen Dagblad/]

Gerelateerde berichten