Meer belangstelling voor tweede Goed Nieuwsdag

De Nationale Goed Nieuwsdag trekt dit jaar meer belangstelling van de media dan de eerste editie vorig jaar. Zeker zeventien regionale en landelijke media, waaronder Radio 3FM en NOS Headlines, besteden op 7 november meer aandacht aan goed nieuws. Initiatiefnemer en journalist Robbert Zoon verwacht zelfs meer dan twintig deelnemers, tegen twaalf media bij de primeur vorig jaar. Het doel van de dag is een meer evenwichtig en realistisch nieuwsaanbod, legt Zoon uit.

Journalist Robbert Zoon lanceerde zijn initiatief omdat hij vindt dat nieuwsmedia de actualiteit te negatief en eenzijdig benaderen. “Natuurlijk moet hard nieuws altijd worden gebracht, maar inspirerende en positieve gebeurtenissen in de samenleving blijven nu vaak onderbelicht, terwijl die er meer dan genoeg zijn.” Een gemiste kans, vindt Zoon, want onderzoeken zouden uitwijzen dat veel mensen behoefte hebben aan meer goed nieuws in de media.

Andere deelnemers aan de dag zijn MSN, Trouw, Radio.NL en persbureau Novum. De media die actief gaan meedoen, zien volgens Zoon ‘steeds meer in dat hun lezers behoefte hebben aan ander nieuws’. “Daarnaast houdt de Goed Nieuwsdag de media een spiegel voor en wordt ze die dag gevraagd extra goed na te denken over hun nieuwskeuzes”, zegt Zoon. “Dat deze dag aanzet tot nadenken of discussie, vind ik al positief.”

Media die niet actief meedoen aan de dag, zeggen al veel aandacht te besteden aan positieve gebeurtenissen en willen niet meedoen aan een dag die zo expliciet de nadruk legt op goed nieuws, zegt Zoon. “Ook denken sommige media bij goed nieuws in eerste instantie vooral aan luchtig nieuws, waardoor ze deze dag niet serieus nemen.” En daarmee missen ze de intentie van de dag, meent hij. “Dit is juist een enorme kans om serieuze, inhoudelijke nieuwsberichten te brengen over gebeurtenissen die afwijken in positieve zin.” [Novum/Radio.NL]

Gerelateerde berichten