Bezoekersaantallen websites dagbladen in de lift

De websites van Nederlandse dagbladen zijn vorig jaar fors meer bezocht. De dagbladen trekken maandelijks 6,4 miljoen bezoekers. Ter vergelijking: het bereik van de gedrukte kranten ligt de laatste jaren rond de 9,5 miljoen lezers per dag. De portal van De Telegraaf is qua bereik met 24 procent koploper, gevolgd door AD en De Volkskrant met respectievelijk 15,3 procent en 10,1 procent. NRC heeft een bereik van 7,4 procent.

De onderzoekers verklaren de groei onder meer door online innovatie. Ook trekken initiatieven als AD Geld en Recht of het onderdeel Reizen en Recreatie van De Telegraaf extra bezoekers, zo meldt Stichting Internetreclame (STIR).

In de leeftijdscategorie van 20 tot en met 49 jaar lezen zes op de tien personen met enige regelmaat een digitale krant. Het bereikpercentage onder de bezoekers van 13 jaar en ouder kwam in 2008 uit op 47 procent tegen 36 procent een jaar eerder.

Uit het Mediabelevingsonderzoek 2007 bleek dat de papieren krant een dagelijks ritueel vormt, terwijl de websites zorgen voor een snelle update tussendoor. Wat betreft de functie is aangetoond dat online kranten voor de meeste lezers geen gratis alternatief vormen voor de gedrukte kranten. STIR telde in het onderzoek vijfhonderd websites, waaronder Radio.NL en alle dagbladportals, en peilde onder een panel van achtduizend personen online. [Novum/Dow Jones/Radio.NL]

Gerelateerde berichten