Zoek
Sluit dit zoekvak.

Korte tv-spot met tag-on meest effectief

Om de koopintentie voor een merk te verhogen, kunnen adverteerders het beste een tag-on inzetten. De lengte van een televisiecommercial heeft geen invloed op de koopintentie. Dit blijkt uit AdMeasure, een effectiviteitsonderzoek uitgevoerd door Ster en MarketResponse. Een tag-on is een korte reclameboodschap die na de hoofdcommercial wordt vertoond, en waarin meestal een aanbieding of een adres wordt gecommuniceerd. In het onderzoek zijn ruim 80 televisiecommercials getest en gedurende twaalf weken op merkeffecten gevolgd.

Nicole Engels, Research Director bij Ster, zegt: “Een commercial die als doel heeft de koopintentie te verhogen, is effectiever met een tag-on. Niet zo vreemd, want de tag-on bevat vaak een call to action. Het maakt dan niet uit of de hoofdcommercial een 15-seconden spot is of een spot van 40 seconden. Adverteerders kunnen met dit gegeven flinke besparingen realiseren.”

“De helft van de commercials die er goed in slagen de koopintentie te verhogen, maakt gebruik van een tag-on. Ter vergelijking: bij de commercials die niet of nauwelijks effectief zijn, is dit slechts een kwart”, aldus Berlinda Harkink, Expert Communicatiemanagement bij MarketResponse. “Omdat de lengte van de commercial er niet toe doet, kunnen adverteerders beter kiezen voor een korte hoofdcommercial met een tag-on, dan voor een lange commercial zonder tag-on. Zeker in een tijd van gelimiteerde reclamebudgetten kunnen zij hier hun voordeel mee doen.” [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten