Zoek
Sluit dit zoekvak.

Positief resultaat voor regionale omroep L1

L1, de publieke regionale omroep van Limburg, heeft over 2008 een winst voor belastingen geboekt van €321.000, ondanks crisis. De vorig jaar doorgevoerde reorganisatie heeft daarmee haar vruchten afgeworpen, aldus L1. De totale reclame-omzet in 2008 bedroeg €4.077.557. De nettowinst wordt toegevoegd aan de reserves vanwege de verwachting dat de reclame-inkomsten als gevolg van de algemene economische omstandigheden ook in de nabije toekomst onder druk zullen staan.

L1 verwacht dat 2009 financieel geen gemakkelijk jaar wordt. Algemeen directeur Rob Stevens: “De beschikbare advertentiebudgetten staan onder druk, zowel landelijk als regionaal. Ook L1 wordt sinds 2007 geconfronteerd met teruglopende reclame-inkomsten, vooral bij regionale televisie. Naar verwachting zal de druk op reclame-inkomsten dit jaar blijven bestaan als gevolg van de verslechterde economie. Deze treft ook branches met belangrijke adverteerders van L1. Wij spelen op de situatie in door onze kosten verder omlaag te brengen.”

Positief imago
In november 2008 is door bureau Tangram Advies & Onderzoek een kwantitatieve nulmeting gedaan naar kijkgedrag, waardering en imago van L1. Het was een telefonische enquête onder 755 inwoners van 13 jaar en ouder. De belangrijkste resultaten uit het onderzoek zijn dat L1 een hoge bekendheid en veel trouwe kijkers heeft. Dat L1 gewaardeerd wordt door de Limburgers, dat Limburg een positief beeld heeft van L1 en dat L1TV een sterke positie heeft als regionale nieuwsbron.

Kijk- en luistercijfers
L1TV is met zijn gemiddelde dagbereik in 2008 uitgekomen op 24,2% (27,5% in 2007). De afname is in lijn met de landelijke tendens van teruglopende kijkcijfers bij regionale omroepen. L1 blijft in de top-3 van best bekeken regionale omroepen in heel Nederland. L1 Radio is na 3FM de best beluisterde zender in Limburg. Het marktaandeel is in 2008 gestegen naar 13,8% (12,8% in 2007). [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten