Zoek
Sluit dit zoekvak.

WQXR en La Kalle wisselen van frequentie in New York City

Luisteraars van het klassieke radiostation 96.3 WQXR en het Spaanstalige station La Kalle 105.9 (WCAA) in New York City mogen later dit jaar hun radio opnieuw instellen. Als gevolg van de verkoop van WQXR door de New York Times aan Univision en de publieke radio van New York (NPR) zullen de stations van frequentie ruilen. Wanneer dit precies zal gaan gebeuren is nog niet bekend.

Afgelopen dinsdag maakte de New York Times bekend na 73 jaar haar radiostation WQXR te verkopen. Als gevolg van de economische reces is de krantenuitgever flink aan het snijden in de kosten en daarom hoort radio niet langer meer bij de ‘core’ activiteiten van het concern. WQXR, wat momenteel uitzendt op 96.3 FM, wordt verkocht aan Univision, aanbieder van Spaanstalige radio, en de publieke radio van New York (NPR), eigenaar van WNYC FM en AM.

Voor $45 miljoen koopt Univision het klassieke radiostation inclusief uitzendlicentie voor de frequentie 96.3 FM. Univision verkoopt op zijn beurt weer de callsigns WQXR, de uitzendlicentie voor het gebruik van de 105.9 FM en de bijbehorende zender voor $11,5 miljoen aan de publieke radio van New York.

Als gevolg van de verkoop zal later dit jaar een grote verhuistombola plaats vinden. Univision zal haar radiostation La Kalle verhuizen van 105.9 FM naar 96.3 FM. WQXR zal doorgaan als publiek radiostation en verhuist van 96.3 FM naar 105.9 FM. Door de verhuizing zal La Kalle beschikken over een veel sterkere frequentie in de Big Apple. De 96.3 FM zendt namelijk met 6kW uit, terwijl de 105.9 FM maar 600 W verstookt. Hierdoor stijg het potentieel bereik van La Kalle van 12,6 miljoen naar 17,1 miljoen luisteraars.

Met een sterker signaal hoopt Univision dat La Kalle de concurrentie met La Mega 97 9 (WSKQ) en 93.1 Amor (WPAT) van Spanish Broadcasting System (SBS). La Mega is momenteel met een marktaandeel van 3,5% de populairste Spaanstalige zender in New York City. Amor volgt met 2,8%, terwijl La Kalle blijft steken op 1,6%. Het klassieke QQXR is goed voor 2,0% marktaandeel.

Al enige tijd zoekt Univision mogelijkheden om SBS te verslaan in New York City. Daarom werd in mei 2005 Latino Mix omgedoopt tot La Kalle. Aanvankelijk zond deze zender niet alleen uit op 105.9 FM, maar ook op 92.7 FM. Univision kreeg echter fikse kritiek op de dubbele frequentiegebruik, omdat beide frequenties flinke overlap hebben. Sinds 2007 zendt La Que Buena (WQBU) uit op 92.7 FM. Een andere poging van Univision om de positie van SBS te ondermijnen was om topdeejay Luis Jiménez weg te kapen bij La Mega. Het zorgde er voor dat het marktaandeel van La Mega daalde, maar desondanks bleef het de populairste Spaanstalige zender. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten