Wegens tegenvallende omzetten schrapt het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) circa 35 banen. Verder stopt het nieuwsbedrijf met een aantal verliesgevende activiteiten, zo maakte de bedrijfsleiding donderdag kenbaar aan de ondernemingsraad. De hardste klappen vallen bij de foto- en videoredacties.
Op de fotoredactie verdwijnen tien banen en vijf bij Capital, een dochterbedrijf in opdrachtfotografie. Bij tekstredacties verdwijnen waarschijnlijk tien banen. Daar wordt vooral bezuinigd op initiatieven waarmee de laatste jaren werd geprobeerd nieuwe markten aan te boren, zoals entertainment, wetenschap en lifestyle.
“We trekken ons niet terug van die gebieden, omdat ook in de mediasector de tijden weer beter zullen worden. Maar nu concentreren we ons op dat wat een persbureau onverslaanbaar maakt: nieuws, agenda en alarmering”, zegt Erik van Gruijthuijsen, hoofdredacteur / directeur van ANP Media. “Onze nieuwsdienst wordt versterkt en dat gaat ten koste van andere deelredacties.” Ook bij de verkoopafdelingen en in de staf gaat een aantal fte’s verloren. [Radio.NL/Medianed]