Zoek
Sluit dit zoekvak.

Google beperkt gratis zoeken naar nieuws

Google komt online-uitgevers tegemoet en beperkt het onbeperkt gratis lezen van artikelen via Google News. Het internetbedrijf stelt uitgevers binnenkort in staat om googlende internetters deels buiten de deur te houden, liet Google dinsdag weten. ”We hebben onze programma’s aangepast, zodat uitgevers de gebruikers kunnen beperken tot het bezoeken van niet meer dan vijf pagina’s per dag, zonder zich aan te melden op de site”, maakte het internetbedrijf bekend.

Voorheen was het altijd mogelijk om via Google News een artikel te lezen, ook als de uitgever wil dat gebruikers voor het artikel betalen, omdat de zoekmachine de pagina automatisch indexeert. Google accepteert geen cloaking, wat betekent dat een website naar een andere pagina (zoals een registratie of betaalpagina) wordt geleid dan diegene die wordt geïndexeerd. Uitgevers die graag in Google opgenomen willen worden, moesten dus accepteren dat het artikel via de zoekmachine direct en onbetaald te vinden was. Dit leidde tot klachten van uitgevers die vinden dat hun content door Google ‘gestolen’ wordt. Enkelen overwegen om hun websites niet meer door Google te laten indexeren.

First-Click-Free
De zoekgigant introduceert nu het First-Click-Free-programma, waarmee uitgevers alsnog een registratiepagina kunnen laten zien. Na een maximum van vijf clicks naar een betaalde site wordt de gebruiker dus alsnog omgeleid naar een pagina waar hij moet betalen of registreren. Daarnaast wordt het mogelijk om een voorbeeldpagina te indexeren, waar slechts een inleiding te vinden is. Om de rest van het artikel te lezen, moet er alsnog betaald worden. In dit geval is er geen sprake van cloaking.

Nadelen
Google wijst uitgevers er wel op dat hun betaalde websites mogelijk minder goed scoren in de zoekmachine. Als slechts een deel van de content geïndexeerd kan worden heeft dat waarschijnlijk een nadelige invloed op de relevantie die de algoritmes van Google aan de pagina toekennen. Een betaalde site zou dus flink kunnen zakken in de zoekresultaten. “Of je artikelen gratis of tegen betaling aanbiedt, uiteindelijk is het cruciaal dat men je weet te vinden”, schrijft Josh Cohen van Google News op het weblog van de zoekgigant. [Medianed/Radio.NL]

Gerelateerde berichten