Search
Close this search box.

NMa: RAB verbetert toegang tot luistercijfers

De regionale hitzender Wild FM Hitradio in Noord-Holland heeft goed nieuws gekregen van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Zoals eerder al op Radio.NL was te lezen diende directeur Dave Leusink namens zijn zender in 2008 een klacht in bij de NMa. Dit omdat Wild FM alleen in de officiële regionale CLO luistercijfers kon worden opgenomen wanneer zij hetzelfde tarief zou gaan betalen als de landelijke omroepen, terwijl Wild FM alleen in Noord-Holland uitzendt.

Aan deze situatie heeft de NMa nu een einde gemaakt, door naar aanleiding van de klacht van de bekende hitzender Wild FM onderzoek te doen naar de toegang tot het luisteronderzoek.

Hierbij zijn gesprekken geweest met het Radio Advies Bureau (voorheen Stichting Platform Radio Exploitanten). Tijdens de gesprekken met de NMa kwam het RAB zelf met het voorstel zijn toegangsregels aan te passen. De NMa heeft mede op basis van de toezeggingen van het Radio Advies Bureau besloten het onderzoek, wat kennelijk gecompliceerder lag dan verwacht, na twee jaar niet meer voort te zetten.

De NMa is zeer verheugd dat het RAB de toegangsregels tot het Continu LuisterOnderzoek (CLO) heeft aangepast waardoor de toegang voor met name regionale stations wordt verbeterd, zo schrijft de NMA in een persbericht. Volgens de NMa krijgt de adverteerder hierdoor een beter overzicht van de luistercijfers doordat meer stations kunnen worden opgenomen in het CLO dan nu het geval is. De NMa verwacht dat hierdoor de concurrentie op de radioadvertentiemarkt zal toenemen. Regionale radiostation hoeven hierdoor niet meer het volle bedrag van 70.000 euro per jaar te betalen.

Het CLO wordt in opdracht van het Radio Advies Bureau door Intomart uitgevoerd en meet het bereik van een zender onder luisteraars in heel Nederland. Een adverteerder kan via de luistercijfers bepalen of hij bij een bepaald station reclamezendtijd wenst in te kopen. Het onderzoek naar het bereik van regionale zenders kan interessant zijn voor het bereiken van een specifieke regionale doelgroep. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten