Zoek
Sluit dit zoekvak.

Sanoma: daling aantal tv-kijkers onverwacht sterker

De daling van het aantal televisiekijkers bij de door Sanoma overgenomen Nederlandse televisieactiviteiten was in het derde kwartaal sterker dan verwacht. Dat zei chief executive van de Finse uitgever Harri-Pekka Kaukonen vrijdag tijdens een conferentie in Barcelona.

De tv-activiteiten van SBS in Nederland en België zijn in april samen met Talpa van John de Mol door Sanoma overgenomen van ProSiebenSat.1, voor een ingeschatte transactiewaarde van 1,23 miljard euro. Vanaf augustus 2011 zijn de resultaten meegenomen in de boeken.

Kaukonen, sprekend voor investeerders en media, merkte op dat de afname in het aantal kijkers al een aantal jaren aan de gang is en het resultaat is van onvoldoende investeringen in de programmering. Sanoma heeft sindsdien veranderingen in het management doorgevoerd, waarbij zowel een nieuwe CEO als directeur programmering is aangesteld. Verdere investeringen in de bedrijfsvoering zijn volgens Kaukonen nodig.

Bij de eerder deze maand bekendgemaakte resultaten van het derde kwartaal gaf de CEO aan dat vergroting van het aantal kijkers en het marktaandeel op de advertentiemarkt de belangrijkste speerpunten van het bedrijf zijn.

Sanoma verwacht dat de netto-omzet in 2011 uitkomt op hetzelfde niveau als 2010, terwijl de operationele winst licht zal dalen. Volgens Kaukonen hangt de verwachting voor de advertentie-inkomsten af van hoe de schuldencrisis in de eurozone zich ontwikkelt.

“Er hangt veel af van de ontwikkeling van de onzekerheid en of we het vertrouwen in de financiële markten zien herstellen. De vooruitzichten zijn uiteraard veel somberder als de zaken echt zuur beginnen te worden”, stelt Kaukonen. [Novum/Dow Jones/RadioWereld.NL]

Gerelateerde berichten