Search
Close this search box.

Bedrijfsresultaat RTL Nederland naar recordhoogte

RTL Nederland heeft in 2011 het hoogste bedrijfsresultaat tot nu toe behaald. Het totale bedrijfsresultaat is gestegen naar 134 miljoen (2010: 110 miljoen). De omzet steeg met 14,4% naar 491 miljoen (2010: 429 miljoen). Deze stijging is mede het gevolg van hogere advertentieopbrengsten uit de tv-activiteiten en de groei van digitale activiteiten.

Bert Habets, CEO van RTL Nederland: “We hebben het afgelopen jaar het hoogste punt ooit bereikt met RTL Nederland. Er zijn heel wat records verbroken. Dat is het resultaat van creativiteit, durven ondernemen en de drang om te blijven innoveren. Essentiële succesfactoren om je als mediabedrijf in deze tijd en in dit dynamische landschap te blijven onderscheiden.”

Family of stations
Ook de tv-zenders van RTL Nederland (RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8) hebben in 2011 hoge cijfers laten zien. In de doelgroep 20 tot 49 jaar werd door RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8 een gezamenlijk zenderaandeel bereikt van 35,2% (2010: 33,0%).

Met name vlaggenschip RTL 4 droeg in grote mate bij aan dit succes. De familiezender liet het beste jaarcijfer van de afgelopen 14 jaar zien met 20,1% in de doelgroep boodschappers 20 tot 49 jaar (2010: 18,4%). Ook RTL 5 liet het afgelopen jaar groei zien. In de primaire doelgroep 20 tot 34 jaar behaalde de zender een aandeel van 9,4%, een groei van 6% procent ten opzicht van 2010 (8,8%). Voor mannenzender RTL 7 was 2011 het beste jaar sinds de lancering in 2005. Het zenderaandeel in de doelgroep mannen 20 tot 49 jaar kwam uit op 7,8% (2010: 7,1%). Met een zenderaandeel van 3,3% (vrouwen 20-49 jaar) levert RTL 8 een constante bijdrage aan het resultaat van de RTL-zenders (2010: 3,2%). Het digitale station RTL Lounge bereikte in 2011 ruim 5 miljoen unieke kijkers (6 jaar en ouder). RTL Crime, dat op 1 september 2011 van start ging, wist in dezelfde doelgroep 4,1 miljoen unieke kijkers te bereiken.

Radio 538
Het gemiddelde zenderaandeel van Radio 538 in de luisterdoelgroep 20 tot 49 jaar steeg in 2011 naar 17,7% (2010: 16,2%). De grootste radiozender handhaafde daarmee zijn positie als nummer 1 radiostation van Nederland.

Digital
Door de overname van Buienradar in april 2011 behoort RTL Nederland tot de top van de grootste digitale spelers in Nederland. In december 2011 bereikte RTL een vierde positie in de STIR-ranking. Het RTL-netwerk trok per maand gemiddeld 15,4 miljoen unieke bezoekers. Een forse groei van 115%. Gezamenlijk bekeken zij 2.557 miljoen pagina’s, een stijging van 140% ten opzichte van 2010. Het aantal videoviews steeg met 43,9% naar 378 miljoen. De top drie van best bezochte RTL-sites in 2011 werd gevormd door Buienradar, RTL Nieuws en Goede Tijden, Slechte Tijden. [RadioWereld.NL]