Search
Close this search box.

SKO onderzoekt online kijkgedrag van doelgroepen

Stichting KijkOnderzoek (SKO) brengt inmiddels al vijf jaar het online kijkgedrag van de Nederlandse bevolking in kaart. Innovaties in de meting maken nu rapportages over online kijkduur naar televisiecontent, ook in doelgroepen, mogelijk. De conclusie is duidelijk. Via het televisietoestel wordt vijf keer zo veel uitgesteld gekeken dan via het web.

Belangrijkste nieuwe resultaten:
– 1 op de 4 Nederlanders van 13 jaar of ouder (24,6%) kijkt minstens een keer per maand online TV-programma terug.
– Uitgesteld kijken via de televisie (UGK) groeit in 2012 harder dan online terugkijken (naar 44,1%).
– De gemiddelde Nederlander kijkt zo’n minuut per dag online naar TV-programma’s Tegen 5 minuten uitgesteld kijken via de TV.
– Online kijkdichtheid is voor het eerst te berekenen. Relatief hoge scores voor de doelgroep 13-19, bescheiden scores voor de gemiddelde Nederlander.

Streamstarts
Vanaf het begin van het SKO WEB-TV project in september 2008 rapporteert SKO over het aantal streamstarts van televisieprogramma’s die online worden aangeboden. Wat daar eerst ontbrak was een inzicht in het bereik in publieksgroepen. Daartoe werd in 2009 een samenwerking met STIR opgezet. Maar het is nog steeds niet mogelijk om een goed inzicht te krijgen of de kijker ook het complete programma bekijkt.

Ontwikkeling bereik WEB-TV 2009-2012
Sinds 2009 bestaat er de samenwerking met STIR om uitspraken te kunnen doen over het bereik van WEB-TV onder de Nederlandse bevolking. Uit de laatste cijfers blijkt dat 1 op de 4 Nederlanders minstens een keer per maand online TV-content terugkijkt.  SKO: “Als we deze ontwikkeling vergelijken met het uitgestelde kijken via de Televisie zien we dat de ontwikkeling op het tv scherm daar juist dit jaar een sterke groei laat zien.

Kijktijd
Door de implementatie van comScore Streamsense op alle belangrijke players van de omroepen NPO RTL, EN SBS is het sinds 1 januari 2012 ook mogelijk te rapporteren over het aantal afgespeelde online minuten. Dit is een doorbraak die eindelijk een betere vergelijkbaarheid realiseert tussen de televisie- en internetcijfers zoals we ze kennen. Zo kan er nu een vergelijking gemaakt worden tussen het aantal minuten besteed aan programma’s van NPO, RTL en SBS, op een later moment teruggekeken via het web (WEB-TV) en via het televisietoestel (UGK-TV).

Dan blijkt dat de gemiddelde Nederlander gemiddeld slechts 1 minuut per dag online besteed aan het terugkijken van hele TV-programma’s tegen 5 minuten uitgesteld kijken via de TV.

Online kijkdichtheid televisiecontent
Omdat de online kijkdichtheid nog heel erg laag is voor veel programma’s, of zelfs ontbreekt omdat ze niet online beschikbaar zijn vergelijkt SKO de 10 meest bekeken online televisieprogramm’s met hun uitgestelde kijkdichtheid op het televisiescherm. Dan valt op dat er op titelniveau grote verschillen zijn. Goede Tijden Slechte Tijden wordt vooral online teruggekeken. Een programma als TheVoice Kids juist meer via het televisietoestel. Dat verschilt ook nog eens sterk per doelgroep. In de cijfers is te zien is dat de doelgroep 13-19 de heavy user van online televisiecontent is.

Bas de Vos (directeur SKO): “Wat we nu na vijf jaar ontwikkelingen kunnen rapporteren is uniek. Omdat we op basis van kijktijd naar doelgroepen kunnen rapporteren, kan er eindelijk een reële vergelijking met kijkgedrag via de televisie en het uitgesteld kijken op televisie worden gemaakt. En wat we in 2011 al als verwachting uitspraken blijkt te kloppen. De toename van het bezit van opnameapparaten bij te televisie zorgt voor een groei in uitgesteld kijken op de televisie. Waar de groei online dit jaar afvlakt. Met uitzondering van de jongste doelgroep”. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten