Het reclamespotje ‘Ik Zeg Zon’ van de Nederlandse Energie Maatschappij is niet nodeloos kwetsend voor gelovigen. Dat oordeelt de Reclame Code Commissie. In het tv-reclamespotje wordt het scheppingsverhaal op een komische manier uitgebeeld om zonnepanelen te verkopen. Ook is een stem te horen die God moet voorstellen.
De Reclame Code Commissie kreeg veel klachten over het tv-spotje. Maar volgens de commissie is de tv-reclame niet bedoeld om gelovigen te beledigen omdat er niets grievends wordt gezegd over God of over christenen. De Bond tegen het Vloeken, een van de klagers, is teleurgesteld over de uitspraak en overweegt om in beroep gaan.
De Bond tegen het Vloeken: “In de commercial van de NEM wordt respectloos met het scheppingsverhaal omgegaan. De Reclame Code Commissie oordeelt echter dat de commercial niet ‘nodeloos kwetsend’ en ook niet ‘in strijd met de goede smaak of het fatsoen’ is.”
Met de uitspraak laat de Reclame Code Commissie volgens de Bond tegen vloeken een kans onbenut om een grens te trekken. “Net als geaardheid is religie is geen zienswijze, maar een zijnswijze. De identiteit van een groep mensen wordt door de commercial geschonden. Het is daarom van belang dat de samenleving respectvol omgaat met dergelijke gevoelens.” [Rado.NL]