Search
Close this search box.

Minder advertentie-inkomsten voor RTL

RTL heeft in Nederland nog steeds te kampen met een slechte advertentiemarkt. De advertentieomzet daalde in het eerste kwartaal met 7,2 procent. Het marktaandeel van de tv-zenders onder de belangrijkste kijkersgroep daalde van 34 naar 32,2 procent ten opzichte van een jaar eerder.

RTL Nederland zag ondanks de gedaalde advertentie-inkomsten de totale omzet twee procent hoger uitkomen, op 92 miljoen euro. Het operationeel resultaat (EBITDA) daalde van vijf naar vier miljoen euro.

De mediagroep haalde in Nederland wel 51 procent meer inkomsten uit advertenties bij online video’s. Die werden in de eerste drie maanden 136 miljoen keer bekeken. Een jaar eerder was dat nog 116 miljoen. Op RTL XL waren vooral afleveringen van GTST en The Voice of Holland populair. Bijna de helft van de video’s wordt via de mobiele applicatie van RTL bekeken.

Het Duitse moederbedrijf van RTL bracht de kwartaalcijfers donderdag naar buiten. Het gehele bedrijf zag de omzet met een half procent stijgen tot 1,3 miljard euro. De winst steeg met acht procent tot 133 miljoen euro. RTL, dat onder meer ook actief is in Frankrijk, België en Spanje, zag de advertentie-inkomsten in vrijwel alle markten dalen, behalve in thuismarkt Duitsland. Daar stegen de reclame-inkomsten met 1,3 procent. [Novum/Radio.NL]

Gerelateerde berichten