Zoek
Sluit dit zoekvak.

Omzet Skyradio Group stijgt 12 procent door luistercijfers

De Telegraaf Media Groep (TMG), het moederbedrijf van de Skyradio Group (Skyradio, Radio Veronica en Classic FM), wat voor 85% aandeelhouder is van de Skyradio Group, (15% Veronica Holding en management) ziet de omzet in het eerste kwartaal van 2013 uit de radioactiviteiten stijgen met bijna 12%. Volgens komt volgens TMG door de gestegen luistercijfers.

Schuld stijgt enorm
De nettobankschuld, exclusief de verschuldigde FM-licentielasten van Skyradio Group, steeg ten opzichte van 31 december 2012 met € 10,1 miljoen naar € 81,1 miljoen, vooral als gevolg van investeringen in de drukkerij en ICT. De headroom bedroeg € 15,1 miljoen, zo meldt TMG.

TMG: “Zowel de spot als non-spot omzet is gestegen. Recent is het format van Classic FM aangepast op basis van een samenwerking tussen Classic FM en De Telegraaf-redactie. Op werkdagen worden de luisteraars tussen 07.00 en 09.00 uur bediend met klassieke muziek én met actualiteiten rechtstreeks vanaf de vloer van de redactie van De Telegraaf.”

Papieren uitgaven blijven TMG dwarszitten
De papieren media blijven de opbrengsten van de Telegraaf Media Groep (TMG) drukken. Ook de omzet uit Hyves drukt het resultaat. De totale omzet daalde uiteindelijk met tweeënhalf procent tot 134,3 miljoen euro.

De winst van TMG steeg met 87 procent tot 2,8 miljoen euro. Het operationele resultaat steeg met 1,9 procent tot 8,9 miljoen euro. De winstmarge steeg 1,2 procentpunt tot 6,8 procent. Dat blijkt uit de tussentijdse rapportage van TMG over het eerste kwartaal.

Print blijft dalen
De omzet uit printmedia daalden met vijf procent in de eerste driemaandsperiode van het jaar. De advertentie-inkomsten stonden verder onder druk en kenden een ‘grillig verloop’, aldus TMG. De aankondiging van de abdicatie van Beatrix en de vroege Paasdagen waren goed voor de reclame-inkomsten.

De omzet uit oplages daalde met tweeënhalf procent tot 68,8 miljoen euro. De Telegraaf zag de oplage over geheel 2012 met vier procent dalen. Over het eerste kwartaal zijn nog geen cijfers gepubliceerd. Zowel de advertentie-inkomsten als de oplagecijfers werden negatief beïnvloed doordat het eerste kwartaal dit jaar twee verschijningsdagen minder had.

Online
Uit de online activiteiten van TMG steeg de omzet met bijna vijf procent. Als echter de omzetdaling van Hyves niet wordt meegerekend stegen de opbrengsten met zeventien procent. [Radio.NL/Novum]