Search
Close this search box.

Is Listener Driven Radio de toekomst?

Muziek is één van de belangrijkste factoren om de radio aan te zetten. Luisteraars kiezen daarbij vooral voor een zender die hun favoriete muziek draait. Tegelijkertijd wordt er regelmatig geklaagd over dat er altijd dezelfde muziek wordt gedraaid. Maar wat als luisteraars nu zelf kunnen bepalen welke muziek er op de radio wordt gedraaid?

Luisteraars kiezen de muziek
De luisteraar de controle geven over de playlist is op zich niets nieuws. In het verleden gebeurde dit al door middel van verzoekplaten. Daarnaast waren er in het verleden hitlijsten als de Top 538 of de Interactieve Cyber Top 50 die op basis van stemmen van luisteraars werden samengesteld.

Maar de afgelopen jaren is er een nieuw fenomeen op komen zetten: Listener Driven Radio. Hierbij hebben luisteraars (continu) invloed op wat er op hun favoriete zender gedraaid wordt. Overgewaaid uit de Verenigde Staten en Canada is Listener Driven Radio, oftewel LDR, inmiddels ook geland in Europa. Afgelopen week ging Jack FM2 in Oxford als eerste radiozender in Engeland van start met LDR.

In 2007 maakte Oxford al kennis met Jack FM. Naar voorbeeld van Amerikaanse en Canadese versies hanteert ook Jack FM het “Playing what we want” principe.

Playing what you want
Dit jaar kreeg Jack FM Oxford er een broertje bij: Jack FM2. In tegenstelling tot Jack FM hanteert Jack FM2 het “Playing what you want” principe. Dat wil zeggen dat luisteraars zelf mogen bepalen welke muziek er gedraaid wordt. Via internet kunnen zij de playlist beïnvloeden door een plaat die zij leuk vinden naar boven te verplaatsen (of ‘draai meer’) of een plaat die zij niet leuk vinden naar beneden te verplaatsen (of ‘draai minder’).

En staat zijn of haar favoriete plaat nog niet in de lijst? Geen nood, dan kunnen ze hem zelf namelijk gewoon toevoegen. En als extra service kunnen ze een sms of e-mail krijgen wanneer hun favoriete plaat ook daadwerkelijk gedraaid wordt.

In de Verenigde Staten en Canada zijn er inmiddels al diverse stations overgestapt op LDR. Sommige gebruiken LDR de hele dag, terwijl andere stations luisteraars enkele uren per dag de controle over de playlist geeft. Radiostations die LDR al gebruiken zijn onder meer 97X (WSUN) in Tampa, 99 Jamz (WEDR) in Miami, 106.1 Kiss FM (KHKS) in Dallas en X92.9 (CFEX) in Calgary. In Kaapstad gebruikt 94.5 KFM het systeem al.

In Europa wordt LDR naast Jack FM2 ook gebruikt door Rix FM en Bandit Rock in Zweden. Kiss FM in Berlijn hanteert een soortgelijk systeem waarbij luisteraars een cijfer aan een plaat kunnen geven. Hoe hoger een plaat scoort, des te vaker deze gedraaid wordt.

Toekomst?
Maar is LDR de toekomst van de radio? Radio.NL vroeg het aan radioconsultant Thijs Bakker, die in Nederland betrokken was bij de succesvolle relaunch van Sky Radio en Radio 10 op FM.

Er is een groep van met name jonge luisteraars die zit te wachten op zo’n soort zender, maar het gros zal zich er niet mee bezig houden. Die kiezen een zender omdat die zender de muziek al voor ze heeft uitgezocht. Daar zijn ze tevreden over, anders switchen ze naar een andere zender. De combinatie van je favoriete DJ, goede muziek en de sfeer van de zender is voor het gros toch de belangrijkste inschakelfactor. LDR is voor een selecte doelgroep”, aldus Bakker.

Tot zover bij Radio.NL bekend is wordt LDR nog niet toegepast in Nederland. Bakker verwacht dat dit op korte termijn ook niet bij een grote radiozender gaat gebeuren: “Het zal als eerste via zo’n online spin-off van een grote zender gaan komen. Het zou iets kunnen zijn voor MyRadio van Sky, dat is een andere benadering dan via een algoritme proberen de smaak te ontdekken van een luisteraar, weer een mooi alternatief product voor Sky.

Mocht een radiostation in Nederland het toch eens uit willen proberen om de luisteraar de controle te geven over de playslist, dan is hier geen aparte dure software voor nodig. Binnenkort is het mogelijk met het music scheduling programma MusicMaster.

“De tool in MusicMaster is bijna klaar waarbij luisteraars via de site, app, Facebook en Twitter uit een lijst van vijf nummers de komende plaat kunnen kiezen. De meeste stemmen gelden. Die 5 platen voldoen dan wel aan criteria zoals history, sound, mood, energie etc. Gaaf hoor, dit soort ontwikkelingen!”, zo sluit Bakker af. [RS/Radio.NL]