Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Kerstmuziek brengt KOST 103.5 terug aan kop in LA

Het draaien van uitsluitend kerstmuziek heeft de softpopzender KOST 103.5 geen windeieren gelegd. Net als voorgaande jaren schoot het marktaandeel omhoog, waardoor KOST marktleider is, zo blijkt uit de cijfers van onderzoeksbureau Nielsen. In New York City verstevigde 106.7 Lite FM (WLTW) zijn positie.

Voor het 12e jaar op een rij schakelde KOST 103.5 op 15 november over op non-stop kerstmuziek. En opnieuw blijkt dit uiterst lucratief te zijn. Geen enkele andere programmatische wijziging zorgt voor een dermate snelle stijging van de luistercijfers als het draaien van kerstmuziek. En dat bleek opnieuw uit de december cijfers van Nielsen. Het marktaandeel van KOST schoot met 2,7%-punt omhoog naar 6,3%. Dit is overigens wel iets minder dan vorig jaar, toen de zender rond deze tijd 7,1% noteerde.

De december cijfers bevatten overigens de gegevens over de periode van 7 november tot 4 december. Dit komt omdat de Verenigde Staten 13 meetperiodes heeft. De laatste weken van het jaar zijn de zogenaamde holiday cijfers, die eind januari verschijnen.

Door de sterke prestaties staat de popzender 104.3 My FM (KBIG) op de tweede plaats. Het marktaandeel steeg licht naar 5,4%. 102.7 KIIS FM daarentegen daalde licht. De hitzender noteerde een marktaandeel van 5,2%. Ook de urbanzender Power 106 (KPWR) deed goede zaken en steeg naar 4,6% marktaandeel wat goed is voor de vierde plaats. K-Earth 101 (KRTH) sluit de top vijf af met 4,1%. 97.1 Amp Radio (KAMP) zag zijn marktaandeel met 0,3%-punt en daalde hierdoor van de derde naar de zesde plaats.

En dat een goede ochtenddeejay een station kan maken of breken ondervond het Spaanstalige La Raza 97.9 (KLAX). Ricardo ‘El Mandril’ Sanchez was zes maanden op een rij het populairst in de ochtend. Begin november werd ‘de baviaan’ plotseling van de zender gehaald. Het gevolg is dat het marktaandeel van La Raza in de ochtend compleet is ingestort. Scoorde Sanchez vorige meting nog 5,6%, nu moet La Raza genoegen nemen met minder dan 3%, wat goed is voor de 12e (1) plaats. Overall ging de zender met 0,6%-punt omlaag.

Kevin Ryder en Gene ‘Bean’ Baxter van de rockzender KROQ 106.7 zijn nu marktleider in de ochtend met 5,2%.

Bij de doelgroep 25 tot 54 jaar staat My FM wederom op de eerste plaats, terwijl KOST nu op de tweede plaats staat. Bij de doelgroep 18 tot 49 jaar staat KIIS verrassend op één, gevolgd door My FM. Ook bij jongeren tussen 18 en 34 jaar is KIIS het populairst.

New York City
In de Big Apple bouwde Lite FM, mede dankzij de kerstmuziek, zijn koppositie uit. De popzender steeg met 0,6%-punt naar 7,6% marktaandeel. Eén van de weinige zenders die geen last had van de ‘kerstoorlog’ was de urbanzender WBLS 107.5. De zender steeg licht naar 6,8%, waarmee de WBLS stevig op de tweede plaats bleef staan.

Z100 (WHTZ) daalde naar 5,2%. Wel blijft de hitzender derde. De oldieszender (W)CBS FM 101.1 bleef status-quo met 5,1% op de vierde plaats. Het Spaanstalige La Mega 97.9 (WSKQ) sluit opnieuw de top vijf af met 4,6%.

Opvallende verliezers zijn de nieuwszender WCBS 880, die met 0,4%-punt naar 3,3% marktaandeel daalde en die top 10 is uitgegleden, en de countryzender 94.7 Nash FM (WNSH), die opnieuw met 0,2%-punt naar beneden ging en nu 1,5% marktaandeel scoort.

Bij de doelgroepen 25 tot 54  en 18 tot 49 jaar gaat Lite FM wederom aan kop. Z100 blijft het populairst bij de doelgroep 18 tot 34 jaar. [RS/Radio.NL]