[Update] Merel Westrik en Rick Nieman presenteren maandagavond 5 mei om 19.30 uur de eerste RTL Nieuws-uitzending vanuit de nieuwe studio. Dinsdagochtend beginnen Ontbijtnieuws en RTL Z met uitzenden in de nieuwe look and feel en studio, gevolgd door Editie NL om 18.15 uur.
Harm Taselaar, hoofdredacteur RTL Nieuws: ”De wereld van het nieuws is veranderd. Mensen checken nu massaal de hele dag op hun telefoon of tablet het laatste nieuws. Ook RTL Nieuws is in die jaren veranderd.
We hebben apps ontwikkeld en brengen naast kant en klare nieuwsverhalen het allerlaatste nieuws in een live nieuwsfeed met non-stop updates. Je moet met je tijd meegaan. Stilstand is achteruitgang. De rebranding ondersteunt en versterkt deze nieuwe koers van RTL Nieuws.”
Herkenbare identiteit
RTL: “In de afgelopen anderhalf jaar zijn Mark Porter en Dylan Griffith verantwoordelijk geweest voor het opnieuw ontwerpen van elk visueel aspect van RTL Nieuws, RTL Z en RTL Weer en Verkeer. Hierdoor hebben we nu één herkenbare identiteit voor al onze platformen.
Of we het nieuws nu kijken op tv, volgen via internet of mobiele apps, we zien de wereld steeds door een rechthoekig kader of frame. Dit frame is de basis geworden voor onze visuele identiteit, van de nieuwe logo’s tot aan het decor in de nieuwe studio.”
Nieuw tijdperk
Designer Mark Porter: “In een wereld waar de meeste tv-vormgeving nog vastzit in de jaren tachtig, gingen we op zoek naar een fris idee voor RTL Nieuws. Televisiezenders hebben niet langer een monopolie op het nieuws. We leven in het tijdperk van Twitter, Facebook en YouTube waarin mensen zelf op zoek gaan naar wat er speelt in de wereld.”
Dylan Griffith vervolgt: “We hebben een omgeving gecreëerd waar presentatoren en redacteuren duidelijk en direct met het publiek kunnen communiceren. Typografie, kleur- en beeldgebruik spelen allemaal een belangrijke rol bij het zo goed mogelijk vertellen van nieuwsverhalen. Het frame is niet alleen de basis voor de nieuwe huisstijl, maar staat voor wat RTL Nieuws elke dag doet: uit de tsunami van informatie, dát nieuws selecteren dat er voor hun publiek toe doet.”
Nieuwe studio en regie
Marc Schreuder, adjunct hoofdredacteur RTL Nieuws: “De metamorfose van RTL Nieuws is een omvangrijk project. Niet alleen de huisstijl, maar ook de website, apps en muziek hebben we aangepast. De studio en regie waren ook aan vernieuwing toe. Na de goede ervaringen een paar jaar geleden bij de vorige verbouwing hebben we weer samengewerkt met het Belgische ontwerpbureau Pièce Montée. We maken nu gebruik van de nieuwste technieken, zoals robotcamera’s en virtuele technieken, augmented reality, waarbij beelden levensgroot op verschillende plekken kunnen worden geprojecteerd.”
Bij de nieuwe koers van RTL Nieuws hoort ook een nieuw geluid. De nieuwe leadermuziek is gemaakt door Martijn Schimmer van Schimmer Music Productions.
Beluister hier de nieuwe vormgeving van RTL Nieuws
Rick Nieman garandeert dat het nieuwe decor van het RTL Nieuws de inhoud niet naar de achtergrond duwt. Wekenlang oefende de nieuwslezer met zijn collega Merel Westrik in de hightechstudio, die maandagavond officieel in gebruik wordt genomen.
“De kijker hoeft niet bang te zijn dat we het ineens helemaal anders gaan doen hoor”, zegt Nieman maandag in De Telegraaf. “Het gaat tenslotte om de inhoud, hoe mooi de verpakking ook is. De grootste kunst is tekst en beeld naadloos op elkaar af te stemmen.”
Volgens de 48-jarige nieuwslezer zijn de visuele mogelijkheden ‘vrijwel onbeperkt’. “Ze kunnen ons zo op een bergtop zetten of in een drukke winkelstraat, het ziet er allemaal levensecht uit.” [Radio.NL/Novum]
Update: ‘Nieuw decor RTL Nieuws is niet cliché’
Het RTL Nieuws maakt vanaf maandag gebruik van een nieuw decor. Volgens Piet Bakker, lector massamedia en digitalisering aan de Hogeschool Utrecht, is het een verbetering. “Het is lekker strak en oogt ruimtelijk. Ook wordt er niet gebruik gemaakt van voor de hand liggende clichés”, zegt Bakker tegen Novum Nieuws.
“Zoals wereldbollen, lijnen naar buiten of satellieten“, somt hij op. Bakker denkt dat RTL met het nieuwe decor goed laat zien dat ze als nieuwsbron bij de tijd blijven. “Aan alles zie je in welke tijd het is gemaakt en het moet eigentijds blijven. Dat is goed gelukt.”
Bakker durft niet te voorspellen hoe lang mensen het nieuws nog op televisie volgen. “Het feit is dat nog steeds ontzettend veel mensen kijken naar het achtuurjournaal of het RTL Nieuws“, legt hij uit. Ook denkt Bakker dat Nederlanders blij mogen zijn met de kwaliteit van de dagelijkse nieuwsuitzendingen. “Ik denk dat de Nederlandse tv-kijker erg gelukkig kan zijn.”
RTL Nieuws heeft maandag naast een nieuwe studio ook een nieuwe huisstijl geïntroduceerd. “De rebranding ondersteunt en versterkt deze nieuwe koers van RTL Nieuws“, liet hoofdredacteur Harm Taselaar weten in een verklaring. De nieuwe studio van RTL staat bol van de technische snufjes, zoals robotcamera’s en virtuele technieken.