Zoek
Sluit dit zoekvak.

Na 2018 meer uitgaven internet- dan tv-reclame

Bedrijven geven over vier jaar wereldwijd voor het eerst meer uit aan internetreclame dan aan reclamezendtijd op televisie. Tot dan groeit met name het budget voor mobiele advertenties hard, met elk jaar twintig procent. Dat voorspelt accountantsbedrijf PwC.

In 2009 werd door adverteerders nog twee keer zo veel aan televisie uitgegeven dan aan internet. De onderzoekers verwachten dat er in 2018 nog maar een achterstand is van twintig miljard dollar (bijna vijftien miljard euro). De reclame-uitgaven voor tv bedragen dat jaar 194,5 miljard dollar. Een jaar later zal de achterstand volledig zijn ingelopen.

Volgens PwC is de opkomst van online reclame het gevolg van dat er steeds meer mensen in de wereld een mobiele internetaansluiting hebben. “In 2018 heeft meer dan de helft van de wereldbevolking toegang tot mobiel internet op smartphones en tablets“, legt onderzoeker Ennél van Eeden uit.

“Omdat consumenten steeds meer 24 uur per dag online kunnen en willen zijn, volgen de reclamebudgetten vanzelf.”

Gerelateerde berichten