Search
Close this search box.

Fiat 500 Cult genomineerd voor RAB publieksprijs

De radiocommercial van Fiat 500 Cult ’Kasteel’ is genomineerd voor de publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards. De commercial is sterk omdat er gebruik wordt gemaakt van de verbeeldingskracht die radio heeft. Door de rust en ruimte in de radiocommercial komt de heldere boodschap effectief tussen de oren van de consument.

De radiocommercial in verhalende vorm begint mooi rustig met “stel… je woont in een kasteel…” en neemt de luisteraar mee in een romantische setting van het wonen in een prachtig groots dertiende-eeuws kasteel in Frankrijk. Aan het einde is er verrassende komische twist waardoor de commercial extra opvalt.

De Fiat 500 Cult radiocommercial bevat twee eenvoudige boodschappen en uit onderzoek weten we volgens RAB dat radiocommercials met maximaal twee boodschappen meer aandacht trekken, leuker zijn om naar te luisteren en beter worden onthouden dan commercials met meer dan drie boodschappen (Ster Admeasure).

De radiocommercial heeft met name een hoge waardering bij de doelgroep 25-54 jaar. “Barry Bol en Joris Bellemakers, creatieven bij Saatchi & Saatchi | Leo Burnett, hebben de radiocommercial ontwikkeld.” Voor hen is er een extra erkenning omdat de andere versie ‘Penthouse’ in deze Fiat 500 Cult radiocampagne tweede is geworden in dit onderzoek.

Enkele quotes van de respondenten:
– De manier van praten, alsof iemand een sprookje gaat vertellen, trekt de aandacht.
– De omschrijving van het kasteel creëert een goed beeld van de situatie en maakt je nieuwsgierig om verder te luisteren.
– Grappig, je ziet het zo voor je gebeuren.
– Omdat er een heel erg leuk psychologisch spelletje gespeeld wordt, waardoor je de commercial niet makkelijk vergeet.

Het RAB organiseert in juni 2015 de uitreiking van de Radio Advertising Awards waarbij de publieksprijs een van de Awards is. Voor deze prijs worden zes voorrondes gehouden waarin steeds twintig radiocommercials door minimaal duizend respondenten worden beoordeeld. In deze eerste periode (mei-juni 2014) won Amstel 0.0% Radler en in de komende maanden zullen de andere genomineerden worden gekozen door het Nederlands publiek. Alle partijen (adverteerders, reclamebureaus en consumenten) kunnen commercials inzenden om deel te nemen aan deze verkiezing.

Onderzoeksverantwoording
Onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok | NetPanel heeft in opdracht van RAB onderzoek gedaan naar de beste radiocommercial van de periode juli-augustus 2014. Totaal 1.048 Nederlanders van 13-64 jaar hebben 20 radiocommercials beoordeeld. De totale steekproef is representatief voor de Nederlander van 13-64 jaar op basis van leeftijd en geslacht. De datacollectie heeft plaatsgevonden van 19 t/m 26 september 2014.

Het RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations en staat voor het vermarkten van radiokennis & inspiratie van nu en van morgen voor de adverteerder en haar adviseurs. RAB is één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om effectieve en creatieve radioreclame te maken. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten