Zoek
Sluit dit zoekvak.

21 november: World Television Day

In 1996 heeft de Verenigde Naties 21 november uitgeroepen tot World Television Day. Voor de 2014 editie bundelen de Europese TV-organisaties Egta, ACT en de European Broadcasting Union (EBU) hun krachten. Ook in Nederland besteden de TV-zenders in samenwerking met SPOT aandacht aan World Television Day .

De rol van TV in de communicatie over belangrijke internationale kwesties, de relevantie ervan voor de wereldeconomie en haar bijdrage aan de sociale en culturele ontwikkeling staan op deze dag centraal.

Televisie is een sociaal medium. Mensen kijken samen met vrienden of familie in de huiskamer en steeds meer in gezelschap van hun sociale netwerk via tablets, smartphones en laptops. Het medium stelt wereldleiders, sporthelden en adverteerders in staat om kijkers te betrekken bij internationale gebeurtenissen, evenementen en sociale communities.

United Nations Secretary General Ban Ki-Moon zegt over TV in dit digitale tijdperk: “TV blijft het meest vertrouwde en populaire medium voor nieuws, cultuur, sport en entertainment. TV helpt om de wereld in het leven en in de woonkamers van mensen te brengen. Door kwalitatieve programmering werpt TV licht op mondiale vraagstukken en schetst het een beeld over de strijd en de hoop van gemeenschappen en gezinnen van over de hele wereld.”

In samenwerking met de Europese TV-organisaties Egta, ACT en EBU staat SPOT vandaag uitgebreid stil bij World Television Day. Dit om zowel de mediabranche en de TV kijkers één dag in het jaar stil te laten staan bij de rol van TV in hun dagelijks leven.

Commercial “World Television Day – We Love TV”
– Op 21 november word de speciale commercial “World Television Day – We Love TV” uitgezonden op alle Nederlandse TV-zenders. In de commercials worden kijkers opgeroepen speciale TV momenten te delen via #welovetv. De Nederlandse en andere Europese versies zijn hier te zien.

– SPOT en VEA organiseren een ochtendsessie met het thema Creativiteit in de TV-reclame. Sprekers zijn onder meer Marc Oosterhout (N=5, VEA), Aad Kuijper (Alfred) en Remco Marinus (Lemz).

– Op 21 november wordt ook een online video verspreid via SPOT en de bij haar aangesloten zenders. De clip is een compilatie van de favoriete TV-commercials van Nederlandse planners. De planners introduceren de commercials zelf in een videobericht. De video is hier te bekijken.

– Speciaal voor World Television Day is de website worldtelevisionday.tv gelanceerd. Hierop vind men informatie over waarom de Verenigde Naties deze dag in het leven heeft geroepen. Ook vind men er testimonials van internationale persoonlijkheden als Neelie Smit Kroes, Usain Bolt, Kofi Annan en Ban Ki-Moon over de waarde van TV.

TV genereert dagelijks een miljoenenpubliek
SKO rapporteert een kijktijd van 3 uur en 5 minuten per dag (doelgroep 6+, 2013). Het grootste deel van deze tijd (90%) wordt live TV gekeken. Volgens het MediaTijd tijdbestedingsonderzoek genereert TV van alle media de meeste mediatijd onder de Nederlandse bevolking. De digitalisering van Nederland, het bezit van mobiele devices en de opkomst van Smart TV zal ook de komende jaren zorgen voor een groei van de totale kijktijd. Wel zullen zenders deze kijktijd moeten delen met aanbieders van Video On Demand en online video.

Hoe zien de CEO’s van Discovery, VIACOM, RTL, NPO en SBS de positie van TV op World Television day?

Alco de Jong, Country Manager Discovery Networks Benelux
“TV  is wat mij betreft het krachtigste medium dat er is en de huidige variant van het aloude kampvuur. Mensen zijn van nature nieuwsgierig en willen verrast worden door bijzondere verhalen van bijzondere mensen. TV is daar nu eenmaal bij uitstek geschikt voor, omdat het de wereld van de kijker groter maakt en het je de kans geeft om je horizon te verbreden. Bij Discovery doen wij dit inmiddels al 25 jaar met programma’s die entertainen, je iets leren en voor verbinding zorgen met anderen.”

Maurice Hols, General Manager VIMN
“Het is geweldig dat het medium TV een eigen thema dag heeft. Uit onderzoek blijkt keer op keer dat TV, naast de opkomende nieuwe schermen, nog steeds een heel krachtig medium is met zeer veel invloed op onze doelgroepen Kids, jongeren en jongvolwassenen. Ik geloof daarom ook dat de nieuwe mogelijkheden het medium TV alleen maar zullen versterken en dat onze content altijd onze doelgroepen zal blijven bereiken via TV.”

Shula Rijxman, NPO-bestuurder
“Meer dan 60 jaar publieke televisie in Nederland. Met TV-programma’s die emoties van trots, vreugde en herkenning oproepen. TV-programma’s die het gesprek van de dag bepalen. Gedeelde TV-ervaringen tot stand brengen, zoals bij het WK-voetbal of de herdenking van de ramp met de MH17. TV laat de hoop, de blijdschap, de boosheid, de schoonheid, de pijn, het plezier en het verdriet van Nederland zien. TV verbindt en zal dat ook in de toekomst blijven doen.”

Mark Bruitsman, Head of Programming FOX International Channels Benelux
“TV blijft boeien, de verhalen zijn oneindig en de honger er naar zal nooit worden gestild. Het mooie is dat grenzen vervagen door TV. De hele wereld keek live naar de maanlanding (en die van Rosetta), Live Aid (mijn persoonlijke favoriet en mijlpaal), maar ook het WK en een fenomeen als Big Brother hebben laten zien dat kwalitatieve content uit kan groeien tot een wereldwijd event.”

Bert Habets, CEO RTL Nederland
“Het beste bewijs voor de kracht van TV  zijn de miljoenen kijkers die elke dag op ons en onze concurrenten afstemmen. Dat heeft te maken met emotie. TV is nog steeds het beste medium om dat over te brengen. Alles komt voorbij en alles komt dichterbij. TV is als het ware als leven zelf en daarom geloof ik nog steeds met hart en ziel in dit medium.”

SPOT
SPOT is het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame. SPOT verzorgt informatie over televisie als reclamemedium, biedt services ten behoeve van adverteerders en vertegenwoordigt de belangen van de reclamebedrijven van de televisiezenders. In SPOT participeren de volgende organisaties: Ster, Discovery Networks Benelux, ORN, RTL Nederland, FOX Channels Benelux , AT5, SBS Broadcasting, Disney Channels Benelux, VIACOM International Media Network Benelux, NBCU, Eurosport en Sport1. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten