Search
Close this search box.

VS: Lite FM en KOST 103.5 blijven populairste radiostations

De Kerstman mag dan weer vertrokken zijn, maar 106.7 Lite FM (WLTW) New York City en KOST 103.5 hebben besloten de nummer 1 positie nog even vast te houden. Beide zenders zagen hun marktaandelen weliswaar flink dalen, maar blijven desondanks nog op de hoogste trede staan.

New York City
Gedurende de weken voor kerst scoorde Lite FM een monstermarktaandeel van 13,5%. Inmiddels is de popzender weer teruggekeerd naar het vertrouwde (AC)format. Het marktaandeel van Lite halveerde weliswaar bijna gehalveerd, maar met 7,4% blijft het station het populairst in de Big Apple, zo blijkt uit de cijfers over januari van Nielsen Audio. Daarnaast doet Lite het flink beter dan in januari 2014, toen de zender terugviel naar 6,5%.

Grote vraag is hoe lang Lite de nummer 1 positie weet vast te houden. Vorig jaar zomer moest de popzender buigen voor (W)CBS FM 101.1. De classic hitszender nam vijf maanden op een rij de koppostie over van Lite, een situatie die al jaren niet meer was voorgekomen in New York City.

CBS FM zelf wist de afgelopen maand slechts lichte winst te boeken. De zender steeg naar 6,4% marktaandeel en blijft hiermee tweede.

De urbanzender WBLS 107.5 zag het marktaandeel stijgen naar 6,1% en blijft op de derde plaats staan. Het Spaanstalige Mega 93 9 (WSKQ) daalde naar 5,5%, maar blijft vierde. De hitzender Z100 (WHTZ) completeert de top vijf met 5,1% marktaandeel.

Grote winnaar deze meting is de nieuwszender 1010 WINS. Door het slechte weer en de hevige sneeuwval zag het station het marktaandeel met 1,1%-punt stijgen naar 4,8% wat goed is voor een zesde plaats. Andere zenders die flink stegen zijn de sportzender WFAN en de nieuwszender WCBS 880.

Door de sterke prestaties blijft Lite marktleider bij de doelgroep 18-19 jaar en 25 tot 54 jaar. De hip-hopzender Power 105.1 (WWPR) is nu het populairst bij de doelgroep 18 tot 34 jaar.

Los Angeles
Ook KOST 103.5 geniet nog flink na van de kerstdagen. Ook de softpopzender zag haar marktaandeel halveren, maar weet de koppositie vast te houden. KOST blijft steken op 5,6% marktaandeel en dat is flink beter dan de 4,7% van een jaar geleden. Toen duikelde de softpopzender naar de derde plaats.

102.7 KIIS FM zag weer een deel van de luisteraars terugkeren. De hitzender steeg met 0,4%-punt naar 5,0% marktaandeel. De popzender 104.3 My FM (KBIG) daarentegen zag het marktaandeel licht dalen naar 4,6%.

My FM staat nu op een gedeelde derde plaats, want ook K-Earth 101 (KRTH) scoort 4,6% marktaandeel. De classic hitszender noteerde een stijging van 0,3%-punt, wat een uitstekend uitgangspunt is voor weekenddeejay Greg Simms die is gepromoveerd tot music director van de zender.

De hip-hopzender Power 106 (KPWR) is terug op plaats vijf met 4,0% marktaandeel. Of Power dit marktaandeel weet te handhaven is nog sterk de vraag nu ochtenddeejay Kurt “Big Boy” Alexander van de zender is gehaald. Hij wil overstappen naar Real 92.3 (KHHT), de opvolger van Hot 92.3, van rivaal iHeart Media. Vooralsnog heeft Emmis, eigenaar van Power het kort geding tegen de ochtendjock gewonnen, waardoor de transfer voorlopig geblokkeerd wordt.

Kijkend naar de doelgroepen, dan blijft KOST aan kop bij de 25 tot 49-jarigen. KIIS daarentegen domineert nu bij de doelgroepen 18 tot 49 en 18 tot 34 jaar. [Radiowereld.NL]