De Rijksoverheid heeft met haar radiocommercial ‘Stopheling’ een nominatie te pakken voor de RAB Radio Advertising Awards; de radiocommercial is door de luisteraar gekozen als beste van de maand september.
In de radiocommercial hoort de luisteraar een nogal louche verkoper zijn handel aanprijzen: “Hé, fietsie kope?…”. Na het verkooppraatje trekt voice-over Michiel Romeyn met een opvallend stemmetje de aandacht naar de centrale boodschap: als tweedehands spullen te goedkoop worden aangeboden, kunnen ze gestolen zijn. Let op wat je koopt en meld heling.
Consumenten uit alle leeftijdsgroepen waarderen deze heldere radiocommercial. De campagne Stop Heling waarvan de radiocommercial een onderdeel is, is ontwikkeld door het Ministerie van Veiligheid en Justitie en de politie.
RAB Radio Advertising Awards publieksprijs
Het RAB (Radio Advies Bureau) organiseert in juni 2016 de uitreiking van de Radio Advertising Awards waarbij de publieksprijs een van de Awards is. Voor deze prijs worden tien voorrondes gehouden waarin steeds tien radiocommercials worden beoordeeld. Bol.com en Unox Knaks zijn al genomineerd en Rijksoverheid is nu de derde genomineerde. In de komende maanden worden de andere genomineerden gekozen door het Nederlands publiek. Alle partijen (adverteerders, reclamebureaus en consumenten) kunnen commercials inzenden om deel te nemen aan deze verkiezing.
De totale steekproef onder 624 mensen is representatief voor de Nederlander van 13 tot 64 jaar, op basis van leeftijd en geslacht, deze heeft plaatsgevonden van 13 t/m 15 oktober 2015.