Zoek
Sluit dit zoekvak.

Geen alcoholreclame in 2016 op Slam

STIVA laat elk jaar vaststellen welke radio- en tv-zenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Voor 2016 zijn dat naast Slam tevens Disney Channel, Disney XD en Nickelodeon. Deze radio- en tv-zenders mogen volgend jaar geen alcoholreclame tussen 06.00 en 21.00 uur uitzenden.

Volgens de Mediawet is het niet toegestaan alcoholreclame uit te zenden tussen 06.00 en 21.00 uur. Daarnaast verbiedt de RvA (Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken) reclame voor alcoholhoudende drank te vertonen aan een publiek dat voor méér dan 25% bestaat uit minderjarigen (jonger dan 18 jaar).

Daarom heeft de alcoholbranche in het kader van de zelfregulering duidelijke afspraken gemaakt op welke zenders wel en op welke zenders niet zal worden geadverteerd. Voor de vaststelling van het percentage minderjarigen in het kijk- en luisterpubliek is uitgegaan van het gewogen gemiddelde van de kijk- en luistercijfers, afgezet tegen het programma-aanbod van een zender.

Televisiezenders
In de analyse voor TV zijn de volgende zenders betrokken: NPO 1, NPO 2, NPO 3, RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8, RTL Lounge, RTL Crime, RTL Z, SBS 6, Net 5, Veronica, SBS 9, MTV, Comedy Central, Comedy Central Family, Nickelodeon, Spike, TeenNick, Disney Channel, Disney XD, Discovery Channel, TLC, ID, National Geographic, 24Kitchen, FOX, FOX Sports 1 Eredivisie, FOX Sports 2, FOX Sports 3 Eredivisie, FOX Sports 4, FOX Sports 5 Eredivisie, Eurosport, History, BBC First en Ziggo Sport. De gegevens voor de analyse van de televisiezenders zijn afkomstig van de Stichting KijkOnderzoek.

Radiozenders
De gegevens voor de analyse van de radiozenders zijn afkomstig uit het Nationaal LuisterOnderzoek (NLO) dat GfK in opdracht van Stichting NLO heeft uitgevoerd. In het NLO worden alleen de zenders vermeld die aan het Radio-onderzoek deelnemen. Gemiddeld worden 45 radiozenders gemeten en deze maken ongeveer 95% van het totale luistervolume uit.

Alcoholreclame rondom programma’s op TV en radio
Voor alle overige televisie- en radiozenders geldt: reclame voor alcoholhoudende drank mag niet worden uitgezonden op radio en televisie direct voorafgaand aan, of tijdens, of direct volgend op programma’s die volgens algemeen in de markt geaccepteerde luister- of kijkcijfers voor meer dan 25% worden gehoord respectievelijk bekeken door minderjarigen. Dit is vastgelegd in artikel 22 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken. [Radiowereld.NL]