Zoek
Sluit dit zoekvak.

VS: iHeart Media balanceert op rand van de afgrond

Het gaat momenteel niet goed met de Amerikaanse radio-industrie. Onlangs maakte CBS al bekend haar radiotak af te willen stoten. Maar ook iHeart Media, de grootste aanbieder van radio in de VS en voorheen beter bekend als Clear Channel, stijgt het water steeds verder naar de lippen. Schuldeisers zijn naar de rechter gestapt en voor faillissement wordt gevreesd.

VS: iHeart Media balanceert op rand van de afgrond21 Miljard Dollar schuld
iHeart Media is niet alleen eigenaar van 850 radiostations, maar bijvoorbeeld ook van de radioportal iHeartRadio, buitenreclamebedrijf Clear Channel Outdoor, verkeers- en weersinfodienst Total Traffic & Weather en distributiebedrijf Premier Networks.

Bij laatstgenoemd bedrijf staan bekende deejays en presentatoren als Ryan Seacrest, Elvis Duran, Rush Limbaugh en Sean Hannity onder contract.

Maar ondanks dat diverse onderdelen van iHeartMedia jaarlijks tientallen miljoenen winst maken en stations als Z100 (WHTZ), KIIS FM en Lite FM (WLTW) tot de grootste verdienzenders van de VS behoren, zit het bedrijf zelf diep in de schulden. Inmiddels zijn deze al opgelopen tot een slordige $21 miljard. Dit is zelfs meer dan de totale radio-industrie in de VS jaarlijks aan reclameomzet weet te genereren.

Schuldeisers stappen naar de rechter
Inmiddels hebben 15 schuldeisers iHeart Media al voor de rechter gedaagd. Zij eisen dat het mediaconcern binnen enkele weken met $6 miljard op de proppen komt. Het bedrijf probeert dan ook winstgevende delen te verkopen om de liquide middelen te verhogen. Eind vorig jaar werden daarom de billboards in acht radiomarkten verkocht.

Door alle turbulentie is het aandeel iHeart Media in elkaar gestort. Was het aandeel een jaar geleden nog iets meer dan $7 waard, inmiddels is dit gedaald tot $1,20. Het gevolg is dat het bedrijf op een faillissement afstevent. Volgens beurskenners is de vraag niet meer ‘of’ iHeart Media failliet gaat, maar ‘wanneer’.

Snelle groei
Het grote probleem van iHeart Media is dat het veel te snel gegroeid is. Vooral in de tweede helft van de jaren ’90, toen de regelgeving werd versoepeld en mediabedrijven meer radio- en tv-stations mochten bezitten, groeide de portfolio van het toenmalige Clear Channel als kool, met als klapper de overname van AMFM in 1999 voor ruim $17 miljard. Het bedrijf gokte erop dat deze groei bekostigd zou kunnen worden aan een hogere omzet die door deze groei gerealiseerd zou worden.

Lange tijd kon Clear Channel haar schulden redelijk onder controle houden, maar in 2008 zette het verval in. Allereerst werd het mediaconcern voor heel veel geld, misschien wel teveel geld, verkocht aan twee investeringsmaatschappijen. Daarnaast hakte de kredietcrisis er flink in. Adverteerders besloten minder geld ui te geven. Ook heeft de in 2008 opgezette radioportal iHeartRadio flink minder omzet gegenereerd dan vooraf was verwacht.

Forse verliezen
Om een indruk te geven van de cijfers. In 2007 behaalde Clear Channel nog een nettowinst van $939 miljoen. Sinds de verkoop in 2008 noteert het bedrijf jaarlijks een verlies van tussen de $220 miljoen en de $6 miljard. Ook de naamswijziging van Clear Channel naar iHeart Media in 2014 heeft het tij niet kunnen keren, want in 2015 werd een verlies van $738 miljoen geleden.

Een faillissement van iHeart Media zal een forse mokerslag uitdelen aan de Amerikaanse radio-industrie, die het toch al lastig heeft. Reclame-inkomsten dalen nog steeds. Rivaal CBS kondigde onlangs al aan haar radiotak af te willen stoten en ook Cumulus Media heeft grote moeite het hoofd boven water te houden. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten