Frankrijk: Fun Radio beschuldigd van manipulatie luistercijfers

Er is weer een flinke rel gaande in de Franse radiowereld. Fun Radio heeft zich schuldig gemaakt aan manipulatie van de luistercijfersmeting. Althans, dat beweren concurrenten Europe 1, BFM en NRJ. Fun Radio is furieus en spreekt van een lastercampagne. De zender stapt naar de rechter.

Frankrijk: Fun Radio beschuldigd van manipulatie luistercijfers Reden voor de beschuldigingen zijn onder meer de flinke opmars van Fun Radio. Het afgelopen anderhalf jaar is het marktaandeel van de dancezender van RTL fors gestegen: van 3,6% in de periode november-december 2014 naar 6,1% in de periode januari-maart 2016.

Zeg dat je naar Fun Radio Luistert!
Daarnaast zou ochtenddeejay Bruno Guillon luisteraars hebben opgeroepen te liegen over naar welke zender ze luisteren.

Médiamétrie is in Frankrijk verantwoordelijk voor het meten van luistercijfers. Hiervoor ondervraagt het bedrijf elke meetperiode 126.000 inwoners van Frankrijk naar welke zender ze luisteren. Dit gebeurt dagelijks tussen 17.30 en 21.30 uur middels telefonische interviews.

Bruno zou tijdens zijn uitzending luisteraars opgeroepen hebben om tegen Médiamétrie te zeggen dat ze altijd naar Fun Radio luisteren. “Zeg dat je naar Fun Radio luistert, ook al doe je dat niet. Je kunt natuurlijk naar NRJ luisteren, maar als ze vragen waar je naar luistert, zeg dan dat je naar Fun Radio luistert.” Ook zouden luisteraars zijn opgeroepen om aan hun familie en vrienden te vragen hetzelfde te doen.

BFM, NRJ, Skyrock en Lagardère boos
De beschuldigingen aan het adres van Fun Radio werden geuit in het programma van Jean-Marc Morandini op Europe 1. Aan het woord kwamen onder meer Alain Weill (baas van BFM), Jean-Paul Baudecroux (baas van NRJ) en Denis Olivennes (baas van Europe 1) die schande spraken van de handelswijze van Fun Radio.

Zowel BFM als NRJ, Skyrock, Lagardère (Europe 1) en diverse regionale radiostations hebben Médiamétrie verzocht onmiddellijk te stoppen met het onderzoek voor de periode april-juli en eisen dat Fun Radio stopt met het oproepen van luisteraars om te liegen over naar welke zender ze luisteren.

Lastercampagne
Fun Radio is furieus over de beschuldigingen van de concurrentie. Tristan Jurgensen spreekt van een lastercampagne: “Deze aanval is waarschijnlijk ingezet, omdat Fun Radio momenteel enorm succesvol is en al vijf metingen op een rij gegroeid is.”

Ook bestrijdt Jurgensen dat het de luistercijfers gemanipuleerd heeft door luisteraars op te roepen te liegen. “De concurrenten spreken over honderden keren, maar voor zover wij weten is dit maar drie keer gebeurd en ook nog op een uiterst humoristische manier.

Naar aanleiding van de beschuldigingen heeft Fun Radio besloten om BFM, NRJ, Skyrock en Lagardère aan te klagen bij het Hof van Parijs wegens laster. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten