Zoek
Sluit dit zoekvak.

Sanoma verkoopt SBS aan mediamagnaat John de Mol

Sanoma wil haar 67% aandeel in SBS Broadcasting (SBS) binnenkort verkopen aan Mediamagnaat John de Mol, medeaandeelhouder Talpa Holding (Talpa). Voor 237 miljoen krijgt De Mol dan 100% van de aandelen van Veronica Uitgeverij als onderdeel van de transactie. Talpa wordt ook 100% eigenaar van SBS (SBS6, Veronica, Net5, SBS9).

De voorgenomen verkoop en acquisitie zijn onder voorbehoud van gebruikelijke condities inclusief de goedkeuring van toezichthouders. De transacties zijn naar verwachting in Q3-2017 afgerond. De deal moet nog worden goedgekeurd door toezichthouders.

Het voornemen om de aandelen van SBS te verkopen is het resultaat van een strategische analyse van het totale portfolio van Sanoma Group in het najaar van 2016. Sanoma heeft besloten om te focussen op haar zogenaamde ‘strongholds’, die bedrijfsonderdelen die een leidende positie in de markt hebben of kunnen krijgen. Uitkomst van voornoemde analyse is dat Sanoma niet de investeringen kan doen in SBS die nodig zijn om het verder te laten groeien.

Veronica Uitgeverij – bestaande uit Veronica Magazine, Totaal TV en Superguide – wordt nu toegevoegd aan Sanoma. Peter de Mönnink, CEO Sanoma Nederland en SBS: “Met de verkoop van onze aandelen verandert voor onze adverteerders op korte termijn niets. Voor de toekomst blijft Sanoma haar sterke merken verder cross-mediaal ontwikkelen via haar magazines, evenementen, online video kanalen, sites en apps, met een nadrukkelijke focus op data en video.”

John de Mol: ‘We begrijpen de strategische keuze van Sanoma, onze medeaandeelhouder waar we zeker de afgelopen jaren goed mee hebben kunnen samenwerken. Tegelijkertijd biedt dit ons een unieke mogelijkheid om 100% eigenaar te worden van SBS. Ik geloof sterk in een onafhankelijk Nederlands multimediabedrijf dat flexibel is om in te kunnen spelen op het veranderende medialandschap. De onderneming die ik wil bouwen kan 24/7 content via verschillende platformen aanbieden. Dit betekent dat SBS onderdeel gaat worden van een geheel dat veel breder is dan alleen televisie.’ [Radiowereld.NL]