Zoek
Sluit dit zoekvak.

Frankrijk: RTL grijpt ook koppositie in de ochtend

RTL mag zich de grote winnaar bij de nieuwe luistercijfers noemen. Niet alleen verstevigt de generalistische zender haar koppositie overall, maar het mag zich nu ook marktleider in de ochtend noemen. Dankzij de concurrentie.

Frankrijk kent een behoorlijk uitgebreid en afwisselend radiolandschap. Naast landelijke publieke en commerciële radiostations zijn er ook tal van regionale en lokale radiostations actief.

Médiamétrie is in Frankrijk verantwoordelijk voor het meten van luistercijfers. Hiervoor ondervraagt het bedrijf elke meetperiode 126.000 inwoners van Frankrijk naar welke zender ze luisteren. Dit gebeurt dagelijks tussen 17.30 en 21.30 uur middels telefonische interviews.

RTL lachende derde
De Fransen blijven massaal kiezen voor radiostations zonder een echt duidelijk format en met veel gesproken woord, zo blijkt uit cijfers van Médiamétrie over de periode september-oktober. RTL blijft daarbij het populairst met 12,8% marktaandeel en gemiddeld 6,48 miljoen luisteraars. Het station verstevigt hiermee haar koppositie en profiteert van de strijd tussen rivalen Europe 1 en France Inter.

Het kwakkelende Europe 1 kaapte onlangs ochtendpresentator Patrick Cohen weg bij France Inter in de hoop de dalende luistercijfers een halt toe te roepen. Maar vooralsnog is dat niet gelukt, want het marktaandeel van Europe 1 daalde opnieuw met een half procentpunt naar 6,1%.

Maar ook France Inter kreeg een flinke klap door het vertrek van Cohen. Ook hier ging het marktaandeel met een half procentpunt omlaag. Daarnaast is France Inter haar koppositie in de ochtend kwijtgeraakt aan RTL. RTL Matin trekt nu 1,8 miljoen luisteraars tegenover 1,75 miljoen voor Inter en iets meer dan 1 miljoen voor Europe 1.

NRJ populairste muziekzender
NRJ blijft de populairste muziekzender van Frankrijk met 6,2% marktaandeel en 5,78 miljoen luisteraars. De zwarte panter verloor licht, maar de afstand tot de nummer 2, zusterstation Nostalgie, blijft meer dan 2%-punt. Fun Radio blijft met 3,7% marktaandeel de tweede jongerenzender, gevolgd door Skyrock met 3,2%.

Fun Radio kwam vorig jaar nog uitgebreid in het nieuws nadat het gefraudeerd had met de luistercijfers. Het gevolg was dat de zender enkele maanden uit de meting geschrapt werd.

Ook in de ochtend is NRJ de populairste muziekzender. Manu Lévy is goed voor 704.000 luisteraars. Bruno Guillon op Fun radio volgt op de tweede plaats met 491.000 luisteraars. Virgin Radio Tonic staat derde met 378.000 luisteraars, terwijl Nostalgie en Skyrock respectievelijk derde en vierde zijn. Voor Virgin is het een goede prestatie aangezien het station pas op de zevende plaats ‘overall’ van de muziekzenders staat.

Strijd in de avond
Ook in de avond gaat het gevecht om de luisteraar onverminderd door. Afgelopen zomer zette NRJ Sebastien Cauet op straat, die vervolgens aangetrokken werd door Virgin Radio. Desondanks blijft NRJ, met opvolger Guillaume Pley, het populairst met 136.000 luisteraars.

Cauet op Virgin staat tweede met 135.000 luisteraars. Toch geeft het een vertekend beeld, want Cauet profiteert er vooral van dat hij eerder begint dan de concurrentie. Cauet begint namelijk al om 18 uur, terwijl Guillaume pas om 20 uur begint. In de loop van de avond dalen de luistercijfers van Virgin echter fors, want terwijl Cauet om 18 uur met 311.000 luisteraars start, zijn er hier om 21 uur nog maar 45.000 van over.

Grote winnaar in de avond is Skyrock met David ‘Difool’ Massal. Hij trekt nu 131.000 luisteraars en dat zijn er 40.000 meer dan een jaar geleden. [Radiowereld.NL]

De Top 15 – marktaandeel – aantal luisteraars
1. RTL – 12,8% – 6,48 milj.
2. France Inter – 10,1% – 5,99 milj.
3. RMC – 6,9% – 4,21 milj.
4. France Bleu – 6,7% – 3,83 milj.
5. NRJ – 6,2% – 5,78 milj.
6. Europe 1 – 5,6% – 3,89 milj.
7. Nostalgie – 4,1% – 3,18 milj.
8. France Info – 3,8% – 4,59 milj.
9. Fun Radio – 3,7% – 3,02 milj.
10. RFM – 3,3% – 2,32 milj.
11. Skyrock – 3,2% – 3,40 milj.
12. RTL2 – 3,0% – 2,32 milj.
13. Virgin Radio – 2,7% – 2,59 milj.
14. Cherie FM – 2,4% – 2,16 milj.
15. France Culture – 1,7% – 1,18 mil.

Gerelateerde berichten