Search
Close this search box.

Frankrijk: RTL verliest rechtszaak tegen NRJ over slogan

De ondernemingsrechtbank van Parijs heeft RTL in het ongelijk gesteld in haar zaak tegen NRJ. Het is RTL een doorn in het oog dat NRJ zich nog altijd “Radio Number One” noemt terwijl ze geen marktleider zijn. Dat is nu namelijk RTL.

Frankrijk: RTL verliest rechtszaak tegen NRJ over slogan Al 30 jaar gebruikt NRJ haar legendarische ‘Top of the Hour.

En voor de periode 2002-2006 en 2013-2016 was dit ook absoluut geen leugen, want de zwarte panter had toen ook de meeste luisteraars.

Huidig marktleider RTL is echter van mening dat de slogan misleidend is. Bovendien zou het concurrentievervalsend zijn. Daarom sommeerde de M6 Group, eigenaar van RTL, RTL2 en Fun Radio, de zwarte panter om te stoppen met het gebruik. Tevergeefs en daarom stonden beide partijen onlangs voor de rechter. RTL eiste dat NRJ zou stoppen met het gebruik van de slogan en vorderde bovendien een schadevergoeding van 2,3 miljoen euro.

Zelfpromotie
Maar RTL kreeg de deksel op haar neus. De rechter stelde het station namelijk in het ongelijk. Volgens de rechter “suggereert de bekritiseerde jingle dat NRJ de beste in haar vakgebied is, zonder dat precies bepaald is waar de uitdrukking number one op slaat. Daarom is het een acceptabele boodschap van zelfpromotie, die niet onwettig is.” De slogan is daarom volgens de rechter niet misleidend van aard.

In plaats van ruim twee miljoen euro aan schadevergoeding te ontvangen, moet RTL nu zelf in de buidel tasten. Het station moet 10.000 euro aan proceskosten betalen. RTL kan overigens nog in beroep tegen de uitspraak. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten