Search
Close this search box.

Luistercijfers VK: Flinke stijging voor Heart en Smooth in Londen

Heart en Smooth Radio hebben hun marktaandeel in Londen flink zien stijgen. Dit blijkt uit de luistercijfers over het vierde kwartaal van 2018 van RAJAR. BBC Radio 2 blijft landelijk de populairste zender, terwijl LBC de populairste lokale zender van Londen blijft.

Luistercijfers VK: Flinke stijging voor Heart en Smooth in LondenLonden
De BBC blijft met Radio 4 en 2 de lijst aanvoeren in Londen. Meer dan een kwart van het totale radioluisteren in de hoofdstad gebeurt naar deze twee zenders. Op ruime afstand volgt de talkzender LBC, die meer dan een procentpunt aan marktaandeel verloor.

Beter nieuws was er voor Heart, die net als LBC tot de Global Radio familie behoort. De popzender steeg met bijna een procentpunt naar 4,6% en is daarmee de populairste lokale muziekzender. Concurrent Magic van Bauer verloor daarentegen terrein. De overstap naar “all christmas” in december pakte in de hoofdstad niet echt goed uit voor de zender.

Opvallend is ook de winst van Classic FM en BBC Radio 1 in Londen. Beide stations zijn hierdoor voorbij aan de commerciële hitzenders Capital en Kiss. Kiss verloor zelfs een half procentpunt.

Andere zenders die goede zaken deden zijn de softpopzender Smooth Radio, die nieuwszender LBC London News en de alternatieve zender Radio X, waar voormalig Radio 1-ochtenddeejay Chris Moyles te horen is. Flink verlies was er daarentegen voor Absolute Radio.

Ook in de ochtend waren er weer de nodige schommelingen te zien. Roman Kemp, Vick Hope en Sonny Jay Muharrem daalden verder. Capital Breakfast is nu goed voor 915.000 luisteraars per week, 13.000 minder dan het derde kwartaal van 2018. Vlak daarachter volgen Rickie Haywood Williams, Melvin O’Doom en Charlie Hedges op Kiss, die in hun laatste kwartaal bijna 100.000 luisteraars verloren. Aan opvolgers Tom Green en Daisy Maskell rust nu de zware taak om meer dan 806.000 luisteraars per week te trekken.

Magic met Ronan Keating en Harriet Scott steeg opnieuw en trok het afgelopen 696.000 luisteraars per week. Ook Jamie Theakston en Emma Bunton op Heart  stegen opnieuw en trokken het laatste kwartaal 741.000 luisteraars. Grote vraag is wat de ochtendshow de komende periode gaat doen, nu Bunton gestopt is en vervangen is door middagdeejay Lucy Horobin.

Nick Ferrari op LBC verloor bijna 150.000 luisteraars en moet nu genoegen nemen met 708.000 luisteraars.

Overigens is het radioluisteren in Londen het afgelopen jaar flink gedaald. Waar de daling van het weekbereik gemiddeld 0,9% in het Verenigd Koninkrijk was, was deze in Londen bijna 4%.

Landelijk
BBC Radio 2 blijft de populairste zender met 18,1% marktaandeel, een procentpunt meer dan voorgaande meting. Ochtenddeejay Chris Evans, die eind van het jaar vertrok, trok 9,06 miljoen luisteraars per week. Aan opvolger Zoe Ball nu de taak om dit te evenaren.

De schermutselingen achter de schermen in de middag hebben dus geen negatief effect gehad op het overall marktaandeel van Radio 2. Want ondanks dat er geen chemie was tussen Simon Mayo en Jo Whiley, bleven ook de cijfers in de middag hoog. Inmiddels is Mayo vertrokken bij Radio 2 en presenteert Sara Cox nu middag.

Radio 1 zag het marktaandeel verder dalen. Positief nieuws was er wel voor de ochtend, waar Greg James in zijn eerste volle meting 5,11 miljoen luisteraars van maandag tot en met donderdag naar zijn show luisterden, ruim 200.000 meer dan zijn voorganger Nick Grimsaw mee afsloot. De ochtendshow in het weekend, die van vrijdag tot en met zondag te horen is, trok gemiddeld 4 miljoen luisteraars.

Heart blijft het populairste netwerk in het Verenigd Koninkrijk met 5,7% marktaandeel en 9,7 miljoen luisteraars. Het popnetwerk bereikt daarmee wekelijks meer luisteraars dan BBC Radio 1 (9,38 miljoen). Capital volgt met 3,6%, terwijl rivaal Kiss goed is voor 3,0%. Smooth Radio steeg door naar 3,7%, terwijl Magic licht steeg naar 2,4%.

Digitaal luisteren
Het aandeel digitaal steeg het afgelopen kwartaal licht naar 52,6%. Driekwart hiervan komt voor rekening van DAB(+). Opvallend is dat ondanks de opmars van de smartspeaker het luisteren via internet/apps gedaald is.

80% Van het radioluisteren naar landelijke commerciële radiostations vindt momenteel via digitale platformen plaats. Dat is niet zo verwonderlijk aangezien er maar één landelijke commerciële zender op FM is en twee op AM. Het digitaal radioluisteren in de auto groeide naar 37,5%.

BBC 6 Music blijft met 2,1% marktaandeel en bijna 2,3 miljoen luisteraars de populairste digitale radiozender. Radio 4 Extra volgt met 1,5%.

Het populairste commerciële digitale radiostation is nu Absolute 80s met 0,8% en 1,47 miljoen luisteraars per week. Kijkend naar weekbereik, dan gaat Kisstory aan kop met 1,8 miljoen luisteraars en 0,7% marktaandeel. Binnenkort is Kisstory in een nog groter deel van het Verenigd Koninkrijk via DAB te ontvangen.

Andere digitale stations die het goed doen, zijn de classic rockzender Planet Rock met 0,7% marktaandeel en Heart 80s met 0,5%. Heart 80s moet vooral de oudere luisteraars van het popnetwerk Heart opvangen dat vrijwel alle jaren ’80 hits van de playlist heeft gehaald.

Virgin Radio, de nieuwe broodheer van Chris Evans, scoorde het afgelopen kwartaal 0,2% marktaandeel en trok 447.000 luisteraars. Dat zullen er komende meting ongetwijfeld meer zijn.

Opvallend is overigens dat bijna een derde van de luisteraars van Kisstory zich in Londen bevindt, waar de zender 0,8% marktaandeel scoort. Absolute 80s scoort 1,1% in de Britse hoofdstad, terwijl BBC 6 Music hier goed is voor 2,5%. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten