Publieke omroep wil toch niet reclamevrij

Als het aan der NPO en alle publieke omroepen ligt, blijft er reclame op radio en tv. Dat staat in een brief aan het ministerie van OCW, die in het bezit is van AD. Eerder wilde NPO juist van de STER-reclame af.

Publieke omroep wil toch niet reclamevrij Als de STER-reclame zou worden afgeschaft, heeft de NPO jaarlijks 150 tot 200 miljoen euro minder aan inkomsten. Dat zou de overheid dat moeten gaan compenseren.

Maar of dat daadwerkelijk zou gaan gebeuren is nog sterk de vraag. Hiervoor zouden de belastingen namelijk verhoogd moeten worden.

Reden voor de plotselinge ommezwaai is een onderzoek van GfK, Daaruit blijkt dat Nederland geen moeite heeft met reclame. Sterker nog, een kleine meerderheid liever niet ziet dat er netten en andere diensten worden geschrapt om daarmee een reclamevrije publieke omroep te realiseren. Slechts 24% is voor een reclamevrije publieke omroep.

Minister Slob van OCW broedt al maanden op een visie op het publieke bestel. De plannen zouden oorspronkelijk half maart bekend worden gemaakt, maar dat gaat waarschijnlijk toch langer dusren. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten