Search
Close this search box.

Schermtijd in Nederland naar 192 minuten in 2019

Stichting KijkOnderzoek (SKO) heeft het Jaarrapport TV 2019 gepubliceerd. In dit rapport wordt het TV-kijkgedrag in het jaar 2019 weergegeven. Screenforce duikt dieper in dit rapport en bespreekt de belangrijkste resultaten. Zo kijkt de Nederlander bijvoorbeeld nog gemiddeld 192 minuten per dag naar het TV-scherm en is het gemiddelde weekbereik van TV licht gestegen: van 90,0% in 2018 naar 90,2% in 2019.

Schermtijd in Nederland naar 192 minuten in 2019TV Schermtijd 192 minuten
De totale tijd die in 2019 werd doorgebracht voor het TV-scherm was 192 minuten, ook wel de TV Schermtijd genoemd.

Dit is 4 minuten meer dan in 2018 en daarmee is de TV Schermtijd weer nagenoeg gelijk aan die van 2015.

In de TV Schermtijd zit naast de kijktijd (inclusief live en uitgesteld kijken), ook de tijd die besteed wordt aan het bekijken van bijvoorbeeld overige video on demand via het TV-scherm.

De overige kijktijd, waaronder de kijkminuten naar on demand diensten, bedroeg 36 minuten in 2019.

156 minuten per dag
In 2019 keken Nederlanders gemiddeld 156 minuten per dag TV, oftewel 2 uur en 36 minuten. Het gaat hier om de kijktijd naar TV-zenders, live of uitgesteld (tot en met zes dagen). Het goede nieuws is dat dit gelijk is aan de kijktijd in 2018. De kijktijd liet de afgelopen jaren al een minder sterke daling zien en die is nu dus gestabiliseerd.

In jongere leeftijdsdoelgroepen is de kijktijd ten opzichte van 2018 gedaald. In de doelgroep 65+ jaar is de kijktijd het sterkst gestegen van 269 naar 280 minuten per dag in 2019.

Uitgesteld kijken
Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag is in 2019 gestegen naar 13,1%, wat overeenkomt met 20 minuten per dag. In 2018 was dit nog 17 minuten per dag. Dit betekent dat er per dag gemiddeld 136 minuten live TV wordt gekeken. De Luizenmoeder van 17 februari 2019 is het meest uitgesteld bekeken programma met 2.397.000 kijkers die uitgesteld keken binnen 6 dagen na de uitzenddag.

Het bereik van het medium TV blijft sterk
Het gemiddelde weekbereik van TV is licht gestegen: van 90,0% in 2018 naar 90,2% in 2019. Het gemiddelde weekbereik is het percentage personen van 6 jaar en ouder dat gemiddeld per week in het aangegeven tijdvak minimaal 1 seconde aaneengesloten naar een bepaalde zender heeft gekeken.

De onderstaande grafiek geeft weer hoe het totale percentage TV-kijkers in de loop van de dag eruitziet. Hieruit blijkt dat tussen 20:30 en 21:00 uur de hoogste totale kijkdichtheid is behaald. In 2018 werd de hoogste totale kijkdichtheid in hetzelfde tijdvak behaald.

Meest bekeken programma’s in 2019
De top-10 meest bekeken programma’s in 2019 wordt aangevoerd door de finale tussen de Verenigde Staten en Nederland van het wereldkampioenschap voetbal voor dames van 7 juli 2019 met 5.482.000 kijkers. De meest bekeken uitzending exclusief sport is De Luizenmoeder van 10 februari 2019 met 5.108.000 kijkers.

Veel van de top-10 meest bekeken programma’s vallen in het genre non-fictie. Het is dan ook niet verwonderlijk dat non-fictie in 2019 het grootste en belangrijkste genre voor de TV-zenders is. In 2019 keken we 52% van de totale kijktijd naar dit programmagenre, gemiddeld 81 minuten per dag.

TV is een sociaal medium
Onder gastkijken worden personen verstaan die in de panelhuishoudens op bezoek zijn en daar TV-kijken. Het meest door gasten meegekeken programma in 2019 is de finale tussen de Verenigde Staten en Nederland van 7 juli 2019 van het WK damesvoetbal.

Op de tweede plaats staat de huldiging van het Nederlandse elftal van het wereldkampioenschap voetbal voor dames van 7 juli 2019. Dit in tegenstelling tot 2018, wat geen sportjaar was. Toen waren het Nationaal Aftelmoment van 31 december en DWDD oud en nieuw van 31 december 2018 de meest meegekeken programma’s. [Radiowereld.NL]
Foto: Pixabay/SKO/Screenforce

Gerelateerde berichten