Zoek
Sluit dit zoekvak.

VS: Nieuwsradiostations profiteren van coronacrisis

De uitbraak van het coronavirus heeft de Amerikaanse nieuwsradiozenders geen windeieren gelegd. Onder meer 1010 WINS in New York City en KNX 1070 in Los Angeles zagen hun marktaandeel fors stijgen, zo blijkt uit de maart cijfers van Nielsen Audio.

VS: Nieuwsradiostations profiteren van coronacrisis Halverwege de meting sloeg het virus keihard toe in de VS en dat heeft voor de nodige veranderingen gezorgd in het radiolandschap.

De popzender 106.7 Lite FM (WLTW) blijft nog steeds het populairst in New York City met 6,7% marktaandeel, maar verloor wel 0,6%-punt. Maar wat ook opvallend is, is dat het weekbereik van de zender flink daalde. Lite verloor bijvoorbeeld ruim 441.000 luisteraars en heeft er nu nog gemiddeld bijna 3,74 miljoen per week.

Dat dalende weekbereik is ook te zien bij de nummer 2, het Spaanstalige Mega 97.9 (WSKQ). Maar deze luisteraars zijn blijkbaar flink langer gaan luisteren, want het marktaandeel steeg met 0,6%-punt naar 6,5%.

Ook de classic hitszender (W)CBS FM 101.1 wist, ondanks dat het weekbereik fors afnam, het marktaandeel te laten stijgen. CBS FM is nu goed voor 6,2%, wat het hoogste marktaandeel in meer dan een jaar tijd is.

Plek vier is voor de urban popzender WBLS 107.5 met 5,4%, terwijl de nieuwszender 1010 WINS opklom naar de vijfde plaats. Het marktaandeel schoot met 1,1%-punt omhoog naar 4,7%. Het weekbereik van de zender groeide met ruim 310.000 luisteraars naar ruim 1,67 miljoen. De hitzender Z100 (WHTZ) zag het marktaandeel door het fors dalende weekbereik inzakken en staat nu zesde.

Maar WINS was niet de enige nieuwszender die profiteerde van de nieuwshonger door corona. Ook de publieke concurrent WNYC 93.9 schoot omhoog en scoort met 4,0% marktaandeel haar hoogste cijfers ooit. Ook WCBS Newsradio 880 won terrein.

De sportzenders daarentegen raakten in een dip. Doordat er geen wedstrijden gespeeld worden daalde het marktaandeel van WFAN in 2 maanden tijd met ruim een procentpunt. Het weekbereik halveerde bijna.

Kijkend naar de doelgroepen, dan gaat Lite nog steeds aan kop bij de doelgroep 25-54 jaar, terwijl Mega leidt bij 18-34 en 18-49.

Los Angeles
Ook in Los Angeles was het corona-effect goed te zien in de luistercijfers. K-Earth 101 (KRTH) staat hier nu aan kop. Het marktaandeel van de classic hitszender bleef gelijk op 5,2%, ondanks dat het weekbereik met 400.000 luisteraars daalde. Grootste klap kreeg de popzender KOST 103.5. Hier daalde het bereik met bijna 700.000 luisteraars, waardoor het marktaandeel met 0,6%-punt daalde naar 5,1%.

De urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) steeg naar 4,9%, maar blijft derde, gevolgd door de popzender 104.3 My FM (KBIG) met 4,4%. De talkzender KFI AM640 grijpt vijfde plaats met 4,2% (+0,4%-punt). Ook de nieuwszender KNX 1070 deed goede zaken en steeg met 0,8%-punt naar 3,8%.

Bij de doelgroep 25-54 jaar staat de Spaanstalige zender K-Love 107.5 (KLVE) op de eerste plaats, terwijl K-Earth 101 opmerkelijk genoeg op 1 staat bij de 18-34 jarigen. De hitzender 102.7 KIIS FM blijft aan kop bij 18-49.

San Francisco
In San Francisco, met bijna 7 miljoen inwoners de vierde radiomarkt van de VS, is er ook flinke nieuwshonger. Enig verschil is dat nieuwsradio het hier ook al voor de coronacrisis goed deed. KCBS All News, dat zowel op FM als AM te ontvangen is, gaat wederom aan kop, maar lukt het net niet om dubbele cijfers te scoren. Het marktaandeel steeg met 1,2%-punt naar 9,9%. Publieke concurrent KQED volgt op de tweede plaats met 8,1%, een stijging van maar liefst 1,5%-punt. Wel is opvallend dat beide stations hun weekbereik zagen dalen.

De softpopzender 98.1 The Breeze (KISQ) is inmiddels opgeklommen naar de derde plaats met 4,5%. Het station pikt deze plek af van de popzender 96.5 KOIT, die daalde naar 4,4%. Wel heeft KOIT nog altijd de meeste luisteraars per week, al daalde dit aantal voor het eerst in tijden tot onder de miljoen. Plaats vijf wordt eveneens bezet door een popzender. Alice @ 97.3 (KLLC) scoort 4,2%. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten