Zoek
Sluit dit zoekvak.

Reclameminuten landelijke publieke radio bijna gehalveerd

Het aantal minuten reclame op de landelijke publieke radiostations is door de coronacrisis bijna gehalveerd. Dit blijkt uit een brief van Minister Slob van Media aan de Tweede Kamer. In april was 42% minder reclame te horen op de radiozenders van de NPO.

Reclameminuten landelijke publieke radio bijna gehalveerd Radioluisteraars zal het vast niet ontgaan zijn. Sinds de coronacrisis ons land trof is er fors minder reclame op de radio te horen.

Op sommige stations werden daarom zelfs complete blokken geschrapt. Ook de televisie heeft hier last van. Op de NPO-zenders was zelfs 44% minder reclame te zien.

Omdat het ook voor adverteerders onzekere tijden zijn, houden zij de hand op de knip. Een flink aantal campagnes is geannuleerd. Maar omdat er flink langer tv gekeken wordt en langer naar de radio geluisterd wordt, zenden diverse adverteerders minder spotjes uit. Zij hebben minder reclameminuten nodig om hun doelgroep te bereiken.

Inkomsten Ster 35% lager dan begroot
De Ster haalde de eerste vier maanden van dit jaar 49,9 miljoen euro aan reclame-inkomsten binnen. Sinds maart, toen het land op z’n kop werd gezet door corona, zijn de inkomsten 35% lager dan begroot. Doordat vrijwel alle evenementen niet doorgaan, wordt verwacht dat dit verschil nog veel groter gaat worden.

Voor dit jaar en 2021 heeft de Ster een drietal scenario’s uitgewerkt die onderling variëren afhankelijk van de impact van het coronavirus”, schrijft Slob.

De ramingen bij deze scenario’s lopen sterk uiteen van 72 miljoen tot 145 miljoen euro voor dit jaar en 92 miljoen tot 183 miljoen euro voor 2021. Deze bandbreedte illustreert de grote onzekerheid met betrekking tot de ontwikkeling van de Ster-inkomsten.

Om de Ster-inkomsten (deels) te compenseren bij de NPO zal de Algemene Mediareserve worden ingezet.

Foto: Rijksoverheid

Klappen commerciële stations nog veel groter
Ook de commerciële stations voelen de klappen van de coronacrisis. In sommige gevallen zijn de inkomsten wel tot 70% gedaald. Dit leidt niet alleen tot kortere reclameblokken, maar zorgt er ook voor dat er een lager bedrag per seconde wordt betaald voor een spotje. Op deze manier hopen ze toch nog wat adverteerders over de streep te trekken en inkomsten te genereren. Grote vraag is dan ook of er dit jaar überhaupt een commercieel radio- of tv-station winst gaat maken. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten