Zoek
Sluit dit zoekvak.

NOS niet blij met misbruik van naam en logo

De NOS is niet blij dat het logo en de merknaam van de omroep vaak door anderen wordt misbruikt. De NOS krijgt hier steeds meer klachten over. En het roept steeds meer ergernis op bij het publiek en de NOS zelf.

NOS niet blij met misbruik van naam en logo Marcel Gelauff, hoofdredacteur NOS Nieuws; “We zien dat misbruik terug in posts op Facebook, Twitter en Instagram, op fake websites, op fake accounts, in phishing mails, er gaan nepmails rond met verzonnen berichten die worden toegeschreven aan de NOS; het lijkt en is een eindeloze stroom.

Het gaat inmiddels om een dagelijks verschijnsel en de laatste maanden, sinds het begin van de coronacrisis, lijkt het alleen maar erger te worden. Het beschadigt de NOS en tast de betrouwbaarheid van onze nieuwsvoorziening aan.”

Niet alleen de NOS heeft hier last van. Diverse media, bekende Nederlanders en andere organisaties hebben er helaas mee te maken. Inmiddels heeft Fraudehelpdesk allerlei voorbeelden van pogingen tot oplichting of bedrog via internet verzameld.

Maar kan en gaat de NOS hier iets aan doen is de vraag?

Marcel Gelauff: “In het verleden heeft de NOS wel met succes opgetreden tegen de houder van zo’n account. Na een procedure die tijd, geld en energie kostte, lukte het de NOS om het account te laten sluiten.

Maar binnen de kortste keren verschenen er tien nieuwe. Een instantie als de Fraudehelpdesk heeft vooral een adviserende en waarschuwende rol.

Blijf alert
Het is altijd aan te raden om als internetgebruiker alert te blijven volgens Marcel Gelauff: “Kijk goed wie de afzender is van een mail of wie een post heeft geplaatst. Kijk naar de naam in de url.

Let op toon, taalgebruik en op hoe een bericht eruit ziet. Op het lettertype en de vormgeving. Als je twijfelt, kijk het na: is een wel heel opvallend onderwerp met een NOS-logo niet terug te vinden op de site of app van de NOS, dan is het ongetwijfeld fake news.” [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten