Zoek
Sluit dit zoekvak.

Radioreclame-omzet 30% gedaald door coronacrisis

De radioreclamebestedingen in het eerste half jaar bedragen 67,2 miljoen euro, dit is een daling van 30% ten opzichte van een jaar eerder. In lijn met de gehele reclamemarkt heeft ook radioreclame last van de gevolgen van corona.

Radioreclame-omzet 30% gedaald door coronacrisis De daling van de reclame-inkomsten was tijdens de intelligente lockdown in maart en april zelfs rond de 70%.

Mede daarom trokken diverse commerciële radiostations al aan de bel bij de overheid voor een eventuele noodverlenging van de FM-vergunningen. Hierover is nog geen besluit genomen.

Inmiddels gaat het alweer iets beter met de reclamemarkt. De radiobedrijven zien een goed herstel in de zomermaanden en het perspectief voor de tweede helft van het jaar is positief. De meeste adverteerders hebben hun communicatiestrategie aan de realiteit aangepast en zien in radioreclame het betrouwbare bereiksmedium voor hun communicatieboodschap.  

Wel wordt verwacht dat elk commercieel radiostation dit jaar in de rode cijfers zal eindigen.

Tijdens de coronacris was wel een sterke stijging van de luistertijd te zien, al is inmiddels wel weer een daling te zien. Aan het einde van het tweede kwartaal nog steeds 10% hoger dan vorig jaar. De gemiddelde luistertijd van de radioluisteraars is 4 uur en 19 minuten per dag.

Daar tegenover stond dat veel radiostations hun bereik flink zagen dalen. Inmiddels is deze weer aan het stijgen, al is er nog een flinke weg te gaan voor het oude niveau weer bereikt is. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten