Qmusic blijft marktleider in de zomerperiode bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar. Dit blijkt uit de luistercijfers over de periode juli / augustus 2020 van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO). Ook concurrent Radio 538 daalde, maar iets minder hard.
Het marktaandeel van Qmusic daalde deze meting met een half procentpunt naar 18,1%. Wel is het nog steeds een flinke stijging ten opzichte van vorig jaar: +2,3%-punt.
Wel moet hierbij vermeld worden dat het marktaandeel waarschijnlijk een optelling is van de landelijke Qmusic en de regionale versies Qmusic Limburg en Qmusic Non-stop Maximum Hits in de Randstad. De laatste twee stations doen namelijk niet als zelfstandig station mee aan de luistercijfers.
Daling 538, winst Radio 2
Radio 538 blijft tweede, maar daalt wel met 0,3%-punt naar 15,5%. Ten opzichte van vorig jaar is dit een daling van 0,9%-punt. NPO Radio 2 zag deze meting het marktaandeel weer stijgen naar 12,6%. Dat is een plus van 0,3%-punt ten opzichte van vorige meting en een stijging van 0,2%-punt ten opzichte van vorig jaar.
Sky Radio is opgeklommen naar de vierde plaats, ondanks dat het marktaandeel deze meting daalde met 0,1%-punt naar 9,7%. Ten opzichte van een jaar geleden is het echter wel een stijging van 1,2%-punt. “Met deze cijfers en minder dan 100 dagen tot Kerstmis gaat kerstperiode vol vertrouwen tegemoet”, aldus de non-stopzender.
Weer daling Radio 10
Radio 10 (met deels Radio 10 Brabant erbij, ook deze zender doet niet zelfstandig mee aan de meting) daalt voor de vierde meting op een rij bij de doelgroep 20-49 jaar. Dit keer gaat er een half procentpunt vanaf en blijft de zender op 9,1% steken. Ten opzichte van vorig jaar is dit een daling van maar liefst 2,2%-punt.
NPO 3FM en 100% NL zakken deze meting weer iets terug, terwijl Veronica stabiel blijft. Slam stijgt voor de vijfde meting op een rij. Het gaat met kleine stapjes omhoog, maar inmiddels noteert de zender 2,9%. Kink scoort nu 1,3%. [Radiowereld.NL]