Zoek
Sluit dit zoekvak.

Luistercijfers 20-49 jaar: Qmusic loopt weer uit op 538

Na een kleine daling in de zomer heeft Qmusic ook bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar weer de stijgende lijn te pakken. Dit blijkt uit de cijfers over de periode augustus / september 2020 van het NLO. De afstand tot Radio 538 wordt weer groter.

Luistercijfers 20-49 jaar: Qmusic loopt weer uit op 538 Het marktaandeel van Qmusic steeg deze meting met 0,2%-punt naar 18,3% marktaandeel. Ten opzichte van een jaar geleden is dit een stijging van 2,5%-punt.

Wel moet hierbij vermeld worden dat het marktaandeel zeer waarschijnlijk een optelling is van de landelijke Qmusic en de regionale versies ‘Qmusic Limburg’ en ‘Qmusic Non-stop Maximum Hits’ in de Randstad.

De laatste twee stations doen namelijk niet als zelfstandig radiostation mee aan de luistercijfers. De kans is groot dat luisteraars die naar de laatste twee radiozenders luisteren gewoon aangeven dat ze naar Qmusic luisteren.

538 Houdt schade beperkt, winst Radio 2
Radio 538 blijft tweede en houdt de schade beperkt. Dit keer was er een daling van 0,1%-punt te zien en noteert de zender 15,4% marktaandeel. Ten opzichte van vorig jaar is de daling een half procentpunt.

NPO Radio 2 steeg deze meting opnieuw. Nu met 0,2%-punt naar 12,8%. Een jaar geleden noteerde de zender nog 13,4%.

10 en Sky wisselen stuivertje
Waar Radio 10 (met deels Radio 10 Brabant erbij, ook deze zender doet niet zelfstandig mee aan de meting) de afgelopen maanden flinke klappen kreeg, noteert het radiostation dit keer een stijging. Het marktaandeel ging met 1,2%-punt omhoog naar 10,3%. Dit is echter nog wel een procentpunt lager dan een jaar geleden.

Door de stijging van Radio 10 is Sky Radio een plekje gedaald. De non-stopzender daalde met 0,7%-punt naar 9,0%. Vorig jaar stond het marktaandeel 0,3%-punt hoger.

Veronica en Radio 1 omhoog
Radio Veronica zag het marktaandeel met 0,4%-punt stijgen naar 5,2%. Daarmee is het station weer op hetzelfde niveau als voor de vakantie.  NPO Radio 1 zag mede door de Tour de France het marktaandeel stijgen naar 2,6%.

Daling 100% NL en Slam
100% NL zag voor de tweede meting op een rij het marktaandeel dalen. Dit keer ging er een half procentpunt vanaf en staat de zender op 3,1%. Dit is gelijk aan een jaar geleden. Slam leverde 0,3%-punt in en noteert nu 2,6% marktaandeel bij de doelgroep 20-49. Dit is 0,2%-punt hoger dan een jaar geleden. [Radiowereld.NL]