(W)CBS FM 101.1 mag zich voor de derde meting op een rij marktleider noemen in New York City. Verwacht werd dat de popzender en jarenlange marktleider 106.7 Lite FM (WLTW) wel voorbij zou komen, maar dit is (nog) niet gebeurd. In Los Angeles blijft K-Earth 101 (KRTH) aan kop.
Dit betreft eigenlijk de resultaten van de periode 8 oktober tot en met 4 november. Amerika kent namelijk 13 metingen per jaar. De laatste meting van het jaar betreft de zogenaamde ‘Holiday ratings’.
CBS FM is nog steeds het populairst in de Big Apple. Wel zag de classic hitszender het marktaandeel met 0,1%-punt dalen naar 6,1%. Lite FM zag de winst van de vorige meting weer als sneeuw voor de zon verdwijnen en noteert nu 5,7% marktaandeel.
Het verlies van Lite komt vooral door een nieuwe daling van het bereik. Deze meting zag de popzender bijna 10% van haar luisteraars verdwijnen en is daardoor weer gedaald tot onder de 3 miljoen. Het geeft ook goed aan dat de coronacrisis nog steeds veel effect heeft op de cijfers, want begin dit jaar had Lite lachend meer dan 4 miljoen luisteraars. Het totale bereik van radio in New York City daalde deze meting met 2,4%.
Komende meting zal Lite ongetwijfeld flink stijgen, want op 13 november schakelde het station weer over op non-stop kerstmuziek.
De urban popzender WBLS 107.5 zag eveneens het marktaandeel licht dalen, maar blijft met 5,3% derde. Winst was er daarentegen voor de Spaanstalige zender Mega 97.9 (WSKQ). Het marktaandeel steeg met 0,2%-punt naar 5,2%, wat goed is voor plek 4. Ruim daarachter volgt Q104.3 (WAXQ). De classic rockzender daalde met maar liefst 0,6%-punt naar 4,6%. Ook Z100 (WHTZ) kreeg en flinke klap en daalt naar de zevende plaats.
Grote winnaar deze meting is wederom de publieke nieuwszender WNYC 93.9 FM. Corona en de verkiezingen zorgden opnieuw voor een stijging van 0,8%-punt, waarmee WNYC nu met 4,5% op de zesde plek staat. Ook de talkzender 710 WOR profiteerde van de verkiezingen en is met 3,6% marktaandeel nu de best beluisterde AM-zender van de stad.
Kijkend naar de doelgroepen, dan blijft Lite nummer 1 bij de doelgroep 25-54 jaar, terwijl Mega de koppositie behoudt bij de doelgroepen 18-34 en 18-49.
Los Angeles
In Los Angeles staat K-Earth 101 voor de zevende meting op een rij op de eerste plaats. Wel daalde het marktaandeel van de classic hitszender opnieuw en met 5,4% scoort de zender haar laagste marktaandeel sinds april.
Ook de urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) daalde flink, maar blijft met 5,1% tweede. De popzender KOST 103.5 daarentegen is al flink aan het warmlopen voor de kerst. Hoewel de zender pas op 5 november overschakelde op kerstmuziek, steeg het marktaandeel deze meting al met 0,7%-punt naar 4,9%.
De talkzender KFI AM640 blijft vierde met 4,5%, terwijl 104.3 My FM (KBIG) de top 5 completeert met 3,9% marktaandeel. De hitzender 102.7 KIIS FM heeft het nog altijd moeilijk en bungelt met 3,3% op de 10e plek.
Bij de doelgroepen blijft K-Earth leiden bij zowel de 18-49 als de 25-54 jarigen. De alternatieve zender Alt 98.7 (KYSR) is nu het populairst bij de doelgroep 18-34. Vorige meting stond de zender nog op de vijfde plaats.
Detroit
Elke maand blikt Radio.NL ook op de rangen en standen in een radiomarkt elders in de VS. Dit keer is dit Detroit, de grootste stad langs de grens met Canada. De regio Detroit telt bijna 4 miljoen inwoners en is bekend van motown en de auto-industrie.
Ook hier zijn de rangen en standen afgelopen periode flink door elkaar geschud. Want waar de popzender 100.3 WNIC in 2017 nog meevocht om de koppositie, is het station nu pas op de 11e plaats te vinden.
Momenteel is de urban popzender Mix 92.3 (WMXD) het populairst met 5,9%. Niet verwonderlijk aangezien bijna een kwart van de inwoners van Afro-Amerikaanse afkomst is. De classic rockzender is nu tweede met 5,6%, terwijl de sportzender 97.1 The Ticket (WXYT) derde staat met 5,5%.
WWJ Newsradio 950, de news-talkzender WJR en de rockzender 101 WRIF completeren de top 5 met elk 5,4% marktaandeel. [Radiowereld.NL]