Zoek
Sluit dit zoekvak.

Luistercijfers 20-49 jaar: Qmusic blijft 1, 3FM en Slam stijgen

Qmusic blijft nummer 1 bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar, maar daalt wel iets ten opzichte van vorige meting. Dit blijkt uit de cijfers over de periode februari / maart 2021 van het NLO. NPO 3FM en Slam zijn de grootste stijgers deze meting in deze doelgroep.

Luistercijfers 20-49 jaar: Qmusic blijft 1, 3FM en Slam stijgen Met 19,1% marktaandeel staat Qmusic nog steeds hoog en droog aan kop. Weliswaar levert de zender ten opzichte van de vorige meting 0,2%-punt in, maar ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is de stijging maar liefst 3,4%-punt.

Wel moet hierbij vermeld worden dat deze cijfers zeer waarschijnlijk een optelling is van de landelijke Qmusic en de regionale versies ‘Qmusic Limburg‘ en ‘Qmusic Non-stop Maximum Hits‘ in de Randstad. De laatste twee doen namelijk niet mee als zelfstandig station aan de meting.

Ook 538 en Radio 2 verliezen
Radio 538 behoudt de tweede plaats met 14,8% marktaandeel. Dit is een daling van een half procentpunt ten opzichte van vorige meting en een daling van 1,3%-punt ten opzichte van vorig jaar.

Ook NPO Radio 2 verliest terrein. De publieke radiozender noteert nu 13,1% marktaandeel, 0,4%-punt lager ten opzichte van vorige meting en 1,2%-punt lager dan een jaar geleden.

De andere 3 Talpa-zenders
Radio 10 (met deels Radio 10 Brabant erbij) stijgt deze meting met 0,1%-punt naar 9,9% marktaandeel bij 20-49 jaar, maar verliest wel 1,4%-punt ten opzichte van een jaar geleden. Sky Radio blijft deze meting gelijk met 8,1%. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is dit echter een daling van 1,2%.

Radio Veronica zorgt toch nog voor een pluspuntje bij Talpa Network. Met 5,1% marktaandeel scoort het station weliswaar maar 0,1%-punt ten opzichte van vorige meting, maar 0,4%-punt ten opzichte van een jaar geleden.

3FM en Slam omhoog
Bij NPO 3FM is voor de tweede meting op een rij een stijging te zien. Ten opzichte van vorige maand stijgt de publieke popzender met 0,5%-punt naar 3,8%, waarmee de zender weer op hetzelfde niveau is als voor de feestdagen. Ten opzichte van een jaar geleden is het een daling van 0,1%-punt.

Radiozender Slam zag het marktaandeel 20-49 jaar deze meting stijgen met 0,3%-punt naar 2,7%. Ten opzichte van vorig jaar is dit een stijging van 0,4%-punt.

Met Slam zijn we vol gaan hangen in de start van het nieuwe Formule 1 seizoen en kondigden we onze grootste radioactie tot nu toe aan, ‘Het Wachtwoord’,” reageert Martijn Zuurveen, Radio Director RadioCorp, enthousiast. “Door te luisteren naar Slam. maken luisteraars kans op een Bitcoin. Op dit moment is de jacht in volle gang en worden we overspoeld door reacties. Dit belooft wat voor de volgende cijfers.

Zusterstation 100% NL zag het marktaandeel deze meting gelijk blijven op 3,6%, maar stijgt wel met 0,3%-punt ten opzichte van een jaar geleden.

Kink blijft deze meting stabiel op 1,7%. Ten opzichte van een jaar geleden is dat echter een stijging van 0,7%-punt. [Radiowereld.NL]